L2ACR1_"Frankenstein" (2). Poesia romàntica. La Il·lustració. (S1_2019)
Observacions
Indiqueu clarament l'exercici que esteu responent. La millor manera és copiant l'enunciat.
Atenció: en acabar de respondre l'activitat no us descuideu de clicar, a baix de tot, el botó "Tramet la tasca", ja que si no ho feu la tasca quedarà en estat d'esborrany i no serà detectada pel professor.
Recordeu també que aquesta activitat no es podrà enviar fins al dia 13 d'octubre. Ara bé, podeu començar a preparar i respondre prèviament les preguntes en un document de text, de manera que després només calgui copiar-les al quadre d'edició.
Gràcies per la vostra col·laboració.
I. SOBRE FRANKENSTEIN O EL PROMETEU MODERN DE MARY SHELLEY
DESPRÉS DE LLEGIR ELS CAPÍTOLS 16-23, comenteu el fragment de les pàgines 249-255 corresponent al capítol 21 de la novel·la de Mary Shelley de l'edició recomanada. Es tracta de comentar, d'escriure un text amb: introducció, cos (idees principals) i conclusió. Abans de respondre cal que hàgiu estudiat la teoria que teniu en el llibre electrònic. Les preguntes concretes que us explicito a continuació són perquè detalleu els aspectes destacats del fragment a comentar, però no es tracta de respondre com si fos un qüestionari.
Redacteu, doncs, un comentari de text d'entre 250-300 paraules centrat en els següents aspectes:
1.1. Introducció: feu un breu resum de la situació: ¿en quin moment de l'obra se situa el fragment? Destaqueu algun dels fets més importants que porten al moment de l'acció. [2 punts]
1.2. Tot seguit, continueu el comentari desplegant algun d'aquests temes (no tots!): [2 punts]
- La relació entre els dos enamorats. ¿Segueixen l'estructura romàntica més tòpica de la mort per amor? Establiu una comparació amb Les desventures del jove Werther de Goethe (1774). Abans de respondre, busqueu informació sobre l'obra de Goethe i la raó del suïcidi final de Werther.
- Els llocs geogràfics on se situa l'acció i la funció que té la carta d'Elisabeth Lavenza en l'acció de la novel·la. En aquest sentit, ¿quina funció té el recurs de la carta —el gènere epistolar— al llarg de l'obra?
- La lluita a mort que Frankenstein imagina i per a la qual es prepara i el seu error de plantejament. ¿Què mostra l'acció del monstre? ¿Per què mata Elizabeth enlloc d'enfrontar-se al seu creador? ¿És per covardia?
- La natura. Quins moments es trien per descriure-la? Compareu l'emoció i la influència de la natura en l'ànim dels personatges en relació al Romanticisme. Reproduïu alguns fragments que demostrin la vostra argumentació.
II. SOBRE POESIA ROMÀNTICA
2. Llegiu l'Oda a una urna grega, de John Keats. Assenyaleu quina concepció de l'art reflecteixen els cinc últims versos del poema, que Marià Manent traduí de l'anglès així:
When old age shall this generation waste, Quan la vellesa abati la gent d'ara
thou shalt remain, in midst of other woe et quedaràs enmig d'uns altres dols, amiga
than ours, a friend to man, to whom thou say'st, de l'home, i li diràs: "Veritat és bellesa,
"Beauty is truth, truth beauty," -that is all bellesa és veritat": i és tot el que a la terra
ye know on earth, and all ye need to know. ara sabeu, i més ja no us caldria.
[2 punts]
III. SOBRE LA IL·LUSTRACIÓ
3. Un dels objectius de Càndid, de Voltaire, és fer una crítica punyent a la doctrina filosòfica de Leibniz. ¿En què consistia aquesta doctrina? ¿Quin personatge la representa en el llibre? ¿Com respon Càndid —és a dir, Voltaire— a aquesta visió del món? [3 punts]