L1ACR1- Ball robat. Teoria i comentari-1
Ball robat de Joan Oliver - Lliurament 1
A) Comentari de text: ACTE 2, ps. 96-103.
Comenteu el fragment de la conversa primer telefònica entre en Cugat i la Núria i després entre en Cugat i l'Oleguer de l'Acte II de Ball robat. Correspon a les pàgines 96-103 de l'edició d'Educaula62. El trobareu a l'aula.
Seguiu l'esquema següent:
1. Situeu el fragment en l'obra: expliqueu el motiu de l'entrevista i en quin espai es desenvolupa.
2. Exposeu els arguments de l'Oleguer i en Cugat, i la relació que aquest últim estableix amb la Núria, personatge present a través del telèfon.
3. Definiu el conflicte que enfronta els dos amics. Les posicions de l'Oleguer i en Cugat davant el matrimoni i la professió. Trieu un fragment breu (dues línies o tres màxim) de cada personatge que demostri el que dieu. Argumenteu.
4. Què pretén expressar Joan Oliver amb aquesta escena? Quins valors socials i humans posa en discussió davant l'espectador? De quina classe social penseu que era l'espectador que assisteix al teatre?
NOTA: Es demana un text reflexionat i treballat prèviament. Teniu tots els elements per fer-ho possible en el llibre electrònic que teniu a l'aula, la introducció de Francesc Foguet, etc.
EXTENSIÓ: Escriu un text d'entre 25 i 35 línies. Cal que el text sigui lingüísticament correcte.
B) Preguntes teòriques: La dona en la societat burgesa
Situada als anys 50 del segle XX, en plena dictadura franquista, a Ball robat, de Joan Oliver, es descriu la posició de la dona burgesa, la dona que viu a través de l’èxit i el prestigi del marit.
1. En Cugat parla amb la Núria per telèfon (pàg. 96). Busqueu l'altra part de la conversa telefònica que se'ns dona més endavant, la veu de la Núria, i expliqueu:
2. Què implica des del punt de vista tècnic.
3. El triangle amorós que es presenta a través d'en Cugat i la Núria. Quins altres s'estableixen al llarg de l'obra?
4. Trieu un fragment del tercer acte per descriure la Núria que corrobori l'argument dels punts anteriors.
Per fer la citació del text, seguiu l’exemple següent:
- Text escollit entre cometes: «Cugat, sé que no dorms. ¿Per què ho fas veure? El fingiment no escau a un home com tu. T’ho comptaré tot, Cugat... Has de saber-ho i vull que ho sàpigues per mi. No sóc tan poruga ni tan covarda com suposes... Sé que m’escoltes molt atentament, però al mateix temps, saps?, procuro tenir el dubte de si dorms i que em confesso amb el coixí...»
- Referència del text: Joan Oliver, Ball robat, Acte I, Educaula62, les Eines, 44, Barcelona, 2005, pàg. 68.
- Observeu que els títols de les obres s'escriuen en cursiva, la resta en rodona.
NOTA: Escriu un text ben pensat i argumenta. Utilitzeu la informació que teniu en el llibre electrònic Ball robat de Joan Oliver de l'aula.
Extensió: Argumentari: 15 línies aprox. Citació: 5-7 línies.