L1ACR2_Primeres avantguardes: Egon Schiele_Pau Gargallo 2
L1ACR2_Egon Schiele_Käthe Kollwitz
Presentació i objectius
Aquest lliurament pretén exercitar-vos en la pràctica de l'anàlisi i el comentari d'obres d'art, així com d'apropar-vos a l'art de les Primeres avanguardes artístiques. D'una banda, familiaritzant-vos amb la terminologia pròpia de la matèria i d'altre, comentant i anlitzant formalment obres capdals en la història de l'Art. Per a la realització d'aquests exercicis que veureu és fonamental que llegiu, realitzeu i repasseu la lliçó Anàlisi formal d'obres d'art que trobareu a l'apartat d'activitats d'avaluació. Allà trobareu les respostes per a contestar les dues activitats. També podeu cercar més terminologia que us ajudi a descriure les obres. És important que feu servir un vocabulari correcte, descriptiu i variat per tal de ser prou curosos i descriptius.
Els objectius de les activitats són els següents:
- Saber identificar i aplicar els diferents elements per a l'anàlisi formal d'obres plàstiques bidimensionals
- Identificar els elements bàsics pera l'anàilis formald'obres plàstiques bidimensionals en obres de les Primeres avanguades artístiques.
- Saber valorar i apreciar la complexitat dels recursos que han emprat els autors de les obres d'Art.
-
Familiaritzar-se amb el vocabulari i terminologia propis de la matèria.
Organització de les activitats
Al final d'aquest enunciat trobaràs una tasca on hauràs d'adjuntar la teva resposta en un document ODT, amb les activitats 1 i 2. Pots posar-hi les imatges que consideris adients.
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca amb les tres activitats dins del termini del lliurament establert al calendari del curs, és a dir, des del dia 26/10/19 fins a les 23:55 h del dia 9/10/19. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1: Schiele vs Klimt.
Egon Schiele, Autoretrat amb Physalis. 1912.
L'activitat consta de dos exercicis:
Exercici 1- La imatge que il·lustra aquest lliurament és d'una aquarel·la d'un autoretrat realitzat pel pintor Egon Shciele. Investiga una mica. Cerca informació sobre aquest artista i redacta un text on expliquis quina relació tenia aquest pintor amb Gustave Klimt (secessió vienesa) i amb els pintors expressionistes alemanys. Text mínim 10 línies.
Exercici 2- En un segon text, cal que comentis l'obra "Autoretrat amb Physalis" tot describint els elements per a l'anàlisi formal. Tingues en compta els elements a indicar en la descripció formal de l'obra:
-
- Factura: mode o disposició de la pinzellada o el traç distintiu del seu autor.
- Línia: Descriu els tipus de línies i les seves característiques expressives.
- Modelat: (sfumato, clarobscur o 'escorç).
- Llum: real, artificial,...? fosca o clara... ? natural o artificial, tipus d'ombres.
- Cromatisme temperatura, tonalitats, realistes ?
- Perspectiva ? Es dedueix el/els punt de fuga? Hi ha línia de l’horitzó ?
- Forma: tancada (dibuixística), forma oberta (pictòrica)?
- Composició: oberta (centrífuga), composició tancada (centrípeta) o composició unitària, composició no unitària?. Superficial (termes separats amb perspectiva geomètrica), composició profunda (superposició dels elements amb perspectiva aèria)?
- Geometria: composició circular, triangular, triangle invertit, diagonals, verticals, corbes, contracorbes, ...?
- Tècnica: tremp, oli, fresc, matèrica, dripping, collage, ...?
Criteris d'avaluació activitat 1:
Per a la correcció d'aquesta activitat es tindrà en conte:
-
Correspondència amb l'enunciat: Ambdòs texts publicats correctaement en format ODT.
- Es valorarà positivament que es lliurin Imatges que aportin informació complementàra de la cerca que heu fet a la part 1-.
-
La quantitat de varietat i aprofundiment dels elements descrits.
-
Ús correcte del vocabulari i terminologia emprats.
-
Correcció dels texts ( ben redactats, no enumeració d'idees inconnexes) i sense faltes d'ortografia.
Activitat 2: El profeta.
El profeta o Gran Profeta, Pau Gargallo, 1933
El profeta o Gran Profeta és una escultura de bronze de Pau Gargallo de 1933. La figura representa un orador, recobert amb pell, cridant amb el braç alçat mentre subjecta un bastó amb actitud amenaçadora.
Es tracta d'una escultura de 2,35 metres amb grans buits acotats per elements corbats a partir del qual es configura el volum, i donen una gran força expressiva a l'obra, és per això que es conclou que mostra una estètica cubista a través d'un llenguatge expressionista.
L'activitat consta de dos exercicis:
Exercici 1- Cal que comentis l'obra "El profeta" tot describint els elements per a l'anàlisi formal. Tingues en compte els elements a indicar en la descripció formal de l'obra.
Al següent ellaç trobareu un esquema molt detallat per a analitzar una escultura:
- Anàlisi formal
-
- Materials [pedra, marbre, bronze, fusta, argent, ...]
-
- Explicar la tècnica
-
- Formes de representació: embalum rodó i relleu [tipus de relleu: alt, mig, baix...]
-
- Unifacial, multifacial
-
- Un sol bloc, diversos blocs
-
- Ritmes [contraposto, plecs, ...]
-
- Cromatisme [policromia, daurat, diferents tipus de material, ...]
-
Context històric i cultural (Cal que cerqueu la informació).
-
Anàlisi conceptual
- Tema [atributs, font literària: Bíblia, llibre d’història, narracions clàssiques, ...]
-
Models plàstics
- Antecedents
- Influències posteriors
-
Relacions amb obres similars de l’autor o de l’escola
-
Diferències amb altres solucions coetànies [d’altres escoles o de la mateixa escola]
Exercici 2-Situa en una línia del temps cinc esdeveniments que siguin propers a l'any de producció de l'obra de Gargallo (1933). els esdeveniments han de pertànyer a alguna ade les tipologies següents:
-
- Fet històric o moviment social.
- Primera obra o primera exposició d'un moviment artístic.
- Primer disseny o primera obra arquitectònica.
- Estrena mudical o escènica.
- Producció escenogràfica o audiovisual.
Criteris d'avaluació activitat 2:
Per a la correcció d'aquesta activitat es tindrà en conte:
-
Correspondència amb l'enunciat: Ambdòs texts publicats correctaement en format ODT.
-
Es valorarà positivamentque es lliurin Imatges que aportin informació complementàra de la cerca que heu fet a la part 1-.
-
La quantitat de varietat i aprofundiment dels elements descrits.
-
Ús correcte del vocabulari i terminologia emprats.
-
Correcció dels texts ( ben redactats, no enumeració d'idees inconnexes) i sense faltes d'ortografia.