L1ACR1_El dibuix científic
L1ACR1_El dibuix científic
Presentació i objectius
Aquesta activitat d'avaluació continuada us proposarà dos d'exercicis relacionats amb els continguts del primer lliurament, El dibuix científic.
Aquesta cita de'n Miquel Baidal, coordinador d’Il·lustraciència, ens permetrà introduir l'activitat d'avaluació continuada del lliurament. Si visiteu les diferents galeries de treballs presentats (4a edició, 3a edició...) comprovareu la qualitat visual dels dibuixos fets a la manera tradicional.
La ilustració científica ha tornat per no marxar. Vivim en l’era digital en la qual els píxels i els megues ja formen part del nostre vocabulari. On queden els esbossos i les llibretes de camp que amb tant afecte vam crear? Hi ha sensacions que únicament trobem a través del dibuix manual: estrenar una llibreta, fer punta a un llapis o la desolació de veure com una taca arruïna el nostre dibuix. Per sort tenim una barita màgica que ens ajuda a esborrar aquells accidents que fa anys eren irreparables. Encara queda molt per dibuixar! Miquel Baidal. Coordinador d’Il·lustraciència |
Els objectius de l'activitat que heu d'assolir són els següents:
-
Identificar les característiques formals pròpies del dibuix científic.
-
Raonar i justificar correctament les finalitats del dibuix científic en l'època actual.
-
Analitzar les estratègies comunicatives del dibuix científic.
-
Explorar les possibilitats gràfiques comunes del dibuix científic per a l'expressió gràfic personal.
-
Conèixer quines tècniques són comunes del dibuix científic.
Organització de les activitats
- Haureu de realitzar dos activitats: Activitat 1 i Activitat 2
-
Elaboreu un sol document incloent-hi els texts, les imatges i els dibuixos. Recordeu:
- A cada dibuix ha d' aparèixer les eines de dibuix que heu fet servir, en una cantonada o costat.
- El pes de la nota en el global del Lliurament 1 és del 100%. (Exercici 1: 20% + Exercici 2: 80%)
- Finalment, heu de lliurar el document en format pdf, el qual ha de tenir una primera pàgina amb l' índex següent
Índex:
Activitat 1
1.1 Resposta. Text amb un mínim de 250 paraules i màxim de 750 sobre aquestes qüestions.
1.2 Posar la imatge a comentar.
Activitat 2
2.1 Imatges de les dues captures de pantalla que es prenen com a referència amb les dues posicions de l'animal que representarem.
2.2 Mínim de 2 esbossos amb un estudi parcial i un altre general.
2.5. Proposta definitiva de la il·lustració científica en un paper de 50 x 70 cm utilitzant una tècnica seca cromàtica.
2.6. 5 imatges fotogràfiques del procés de treball
Cal que pengeu el document acabat L1ACR1_El dibuix científic a la tasca que trobareu al final d'aquesta secció.
Pengeu després la feina al fòrum Publicació del treballs, per a compartir-ho amb els vostres companys.
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca dins del termini del lliurament des del 26/10/19 fins a les 23:55 h del dia 9/10/2019. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1:
Seleccioneu una obra de les que trobareu a les galeries de la web Il·lustraciència que us cridi l'atenció (per l'execució gràfica, per la temàtica, per la composició, pel color...) i escriviu una anàlisi on apareguin els següents aspectes (o que respongui a les següents preguntes):
-
-
Quin són els aspectes tècnics del dibuix (autoria, mides, tècnica emprada, temàtica, any de producció).
-
Quina de les tres funcions del dibuix científic (referencial, narrativa i conceptual) és la predominant? Justifica la teva resposta.
-
Podríeu trobar una representació fotogràfica del model dibuixat?, què destacaries com els trets més significatius del dibuix envers la fotografia?
-
Què destacaries de la composició del dibuix?, creieu que aquesta està subordinada a la finalitat del dibuix científic?, justifica la teva resposta.
-
Feu una breu anàlisi cromàtic, il·luminació i volum de les formes representades del dibuix.
-
Criteris d'avaluació Activitat 1
Els elements que es tindran en conte per a fer aquesta avaluació són:
-
-
El text respon a les preguntes formulades a l'enunciat de l'exercici.
-
Extensió adequada i, per tant, capacitat en redacta i argumentar amb claredat i de manera concisa.
-
Ús correcte de la terminologia o vocabulari propi de la matèria.
-
No hi ha errors gramaticals ni ortogràfics.
-
Activitat 2:
Visiteu la pagina https://www.turbosquid.com/ 3D Models for Professionals. Hi veureu un ampli ventall de models realitzats en 3D. Entreu en la secció "Animals". Trieu un dels animals segons el vostre interés, clickant-hi al damunt. Veureu les múltiples vistes estàtiques que hi ha a la barra de baix, i també altres que estan en visió de 360º. Premeu una de les opcions en 360º i atureu la imatge en 2 posicions diferents (una frontal i altre lateral).
Podeu capturar les imatges de la pantalla i guardar-les. Si no teniu capturador de pantalla i el vostre ordinador treballa des de Linux, podeu descarregar el programari gratuït com Gnome Screen Shot, des de Windows podeu descarregar ScreenShot lite o be el Screen Recorder si feu servir Mac.
Un cop teniu les dues imatges de l'animal en 2 vistes diferents, caldrà que el dibuixeu en un sol full, mitjançant una representació científica d'acord amb les finalitats comunes del dibuix científic (la funció referencial, la funció narrativa i la funció conceptual).
Per fer-ho, seguiu el guió de treball:
1. Tingueu l'ordinador o tauleta al davant amb la web https://www.turbosquid.com/ i l'animal seleccionat durant tot el procés de dibuix perquè us servirà de referència i model.
2. Feu tants esbossos com sigui necessari per tal d'estudiar i entendre les formes de l'animal. Els esbossos poden ser de detalls i parts o be del conjunt, així com de la composició, etc... Es imprescindible fer i lliurar almenys 2 esbossos.
3. Dibuixeu en en sol full de 50 x 70 cm les dues vistes de l'animal, que podeu col·locar en posició vertical o horitzontal.
4. Feu un dibuix molt acurat amb llapis HB, descriptiu de totes les parts de l'animal, aturant-vos en tots els petits detalls i representant la seva anatomia i proporcions de manera realista. Com podem moure la imatge a 360º, podreu veure cada detall de l'animal. Es important mantenir un grau molt alt de neteja i pulcritud, tot evitant marques o taques en el paper. No pressioneu massa el llapis, amb la definició precisa només del contorn.j
5. Un cop dibuixat el dibuix detallat d'ambdues figures, comenceu a donar el color emprant llapis de fusta. Acoloriment per etapes de la seva superfície, com podeu veure en el següent exemple:
Imatge publicada a http://illustraciencia.info/ca/galeria/#
El següent vídeo us ajudarà a aplicar el color. El contingut està en anglès però recordeu que podeu generar subtítols automàtics en català, clickant a la "Configuració"> Subtítols> Traduir automàticament>Català.
6. Documenteu amb fotografies el procés de treball amb un mínim de cinc imatges fotogràfiques.
Material:
Fulls de mida lliure per a fer els esbossos. Una làmina de 50 x 70 cm ( pot ser amb qualsevol gramatge, però és important que tinguin les mesures 50 x 70 perquè les dimensions grans del paper ens permetran fer els moviments fluids i, per tant, traços dinàmics. D'altre banda cal que us familiaritzeu amb aquest format de paper, que és el que es demana a les PAAU ). Tècniques seques llapis de fusta.
IMPRESCINDIBLE!
- Per mostrar que heu utilitzat el paper de les mides indicades cal que quan les fotografieu, damunt del paper hi hagi el material amb el qual heu fet el dibuix o be un regle.
- Les imatges han de ser de qualitat suficient per apreciar el treball. Ben enfocades, il·luminades i sense distorsions. Si us cal, recordeu que teniu instruccions sobre com fer-les a l'inici de l'aula: Instruccions per a la correcta realització de fotografies dels treballs
Criteris d'avaluació Activitat 2
Els elements que es tindran en conte per a fer aquesta avaluació són:
- Correspondència de la presentació amb l'enunciat (índex, presentació ordenada, encapçalament de cada full amb el seu títol corresponent, fotografies correctes segons les pautes indicades a l'enunciat, text màxim 100 paraules...)
- Comprensió i domini dels conceptes de la il·lustració científica.
- Ésser capaç de fer esbossos tot analitzant les parts i detalls de les formes.
- Comprensió i realització de la selecció de la composició final.
- Ús del material adient que demana l'enunciat.
- Neteja, pulcritud i precisió
Endavant!