L1ACR1_Les finalitats del dibuix
L1ACR1_Les finalitats del dibuix
Presentació i objectius
En aquest lliurament heu explorat una proposta de diferents finalitats possibles del Dibuix. Aquestes finalitats no són incompatibles entre elles. Un dibuix que mostri una gran expressivitat del dibuixant pot ser, al mateix temps, un dibuix clarament polític o de crítica social. Per la qual cosa es poden donar en una sola obra diverses finalitat alhora.
Llegiu a continuació el següent extracte article que va aparèixer el divendres, 26 Febrer del 2016 al diari digital La información sobre un mitjà artístic polèmic, el grafiti.
La normativa condena al grafiti en España La falta de lugares autorizados para pintar hace que los artistas se expongan a pagar multas de hasta 6.000 euros. Los ayuntamientos sancionan sin distinción al que simplemente firma los muros con su nombre y al creador con auténticas aspiraciones. "Estamos algo atrasados", dice el madrileño 'Quak' ¿"Marranada" o expresión artística? La mayoría de los Ayuntamientos españoles optan por lo primero a la hora de calificar la obra delos grafiteros: pintadas callejeras que se realizan sin permiso y que suponen un gasto de hasta millones de euros cada año en concepto de limpieza para la Administración local. Sólo algunos de ellos organizan cada año certámenes que permiten adornar algunas de las paredes más descuidadas de las ciudades y que sirven para que los escritores puedan desarrollar su talento. ... "El diccionario de la Real Academia Española define los grafitis como letreros o dibujos generalmente agresivos y de protesta, trazados sobre una pared. "Hay muchos puntos de vista distintos entre los grafiteros"...Hay "desde los que se sienten atraídos por el riesgo de ser pillados y lo que quieren es ver su nombre por toda la ciudad, hasta los que aspiran a pintar cosas más grandes". ..."El alcalde de Madrid, Alberto Ruiz-Gallardón, es de los que considera la disciplina una "falsa expresión artística", como él mismo dijo en octubre de 2007. Sin embargo, el regidor tuvo que rectificar posteriormente al entregar el premio Jóvenes Creadores al grafitero Asier Vera. La normativa condena al grafiti en España (Viernes, 26 Febrero 2016, 08:26) LA INFORMACIÓN Publicat a https://www.lainformacion.com/
|
Aquesta activitat d'avaluació continuada us proposarà dos d'exercicis relacionats amb els continguts del primer lliurament, Les finalitats del dibuix.
Els objectius de l'activitat que heu d'assolir són els següents:
-
Raonar el perquè d'un determinat estil gràfic d'un dibuix té una forta relació amb la finalitat de l'obra.
-
Pensar en les possibles estratègies gràfiques que permetin una millor comunicació de la finalitat del dibuix.
-
Analitzar les relacions entre les tècniques de producció gràfica i les finalitats de dibuix.
-
Explorar les possibilitats expressives en imaginar gràficament la transformació d'un dibuix pel fet de canviar la seva finalitat.
És important llegir els criteris d'avaluació i correcció abans de començar a treballar l'activitat que trobareu en aquest mateix document.
Organització de les activitats
- Haureu de realitzar dos activitats: Activitat 1 i Activitat 2
-
Elaboreu un sol document incloent-hi els texts, les imatges i els dibuixos dels dos exercicis. Recordeu:
- A cada dibuix ha d' aparèixer les eines de dibuix que heu fet servir, en una cantonada o costat.
- El pes de la nota en el global del Lliurament 1 és del 100%. (Exercici 1: 20% + Exercici 2: 80%)
- Finalment, heu de lliurar el document en format pdf, el qual ha de tenir una primera pàgina amb l' índex següent
Índex:
Activitat 1
1.1 Resposta. Text amb un mínim de 250 paraules i màxim de 750 sobre aquestes qüestions.
1.2 Posar les imatges dels 3 exemples de diferents graffittis que tinguin funcions diferents amb les imatges corresponents
Activitat 2
2.1 Obra gràfica triada amb la informació que es demana.
2.2 Imatge d'un espai que es pren com a referència i servirà d'idea per a crear el fons de la imatge definitiva.
2.3 Esbós per a estudiar la composició del grafiti.
2.4 Esbós per a estudiar la composició de l'espai
2.5. Proposta definitiva en un paper de 50 x 70 cm utilitzant una tècnica seca cromàtica.
2.6. Breu explicació (mínim 250 paraules) justificativa
Cal que pengeu el document acabat L1ACR1_Les finalitats del dibuix a la tasca que trobareu al final d'aquesta secció.
Pengeu els treballs després també al fòrum Publicació de Treballs per tal de compartir la feina amb els vostres companys.
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca dins del termini del lliurament des del 26/9/19 fins a les 23:55 h del dia 9/10/2019. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1:
Llegiu el fragment de premsa anterior "La normativa condena al grafiti en España" i responeu les següents preguntes. Podeu cercar informació complementària per tal d’argumentar les vostres respostes.
- Penseu que el grafiti es una "marranada" o penseu que es una expressió artística? Argumenteu la vostra resposta.
- Creieu que tots els grafitis tenen la mateixa funció?
- Poseu 3 exemples de diferents grafitis que tinguin funcions diferents i desenvolupeu la vostra argumentació, tot adjuntant les imatges necessàries.
Escriviu un text amb un mínim de 250 paraules i màxim de 750 sobre aquestes qüestions.
Criteris d'avaluació Activitat 1
Els elements que es tindran en conte per a fer aquesta avaluació són:
-
-
El text respon a les preguntes formulades a l'enunciat de l'exercici.
-
Extensió adequada i, per tant, capacitat en redacta i argumentar amb claredat i de manera concisa.
-
Ús correcte de la terminologia o vocabulari propi de la matèria.
-
No hi ha errors gramaticals ni ortogràfics.
-
Activitat 2:
Seleccioneu una obra gràfica (pintura, dibuix o fotografia) i reinterpreteu-la damunt un mur, a mode de grafiti, tot fent un canvi de la seva finalitat original.
Per fer-ho, seguiu el guió de treball:
1. Cerqueu a Internet una obra gràfica que tingui clarament una funció estètica, ornamental o expressiva de la individualitat.
2. Un cop l'heu seleccionada identifiqueu l’artista, el títol de l’obra, l’ any de realització i quina va ser la finalitat original de l'obra triada.
3. Penseu com transformar aquesta obra en una nova imatge de funció política o com a comentari social, tot reinterpretant-la com a grafiti.
4. Cerqueu a internet la fotografia d’un espai públic on hi aparegui un mur (façana, tàpia, parc, fàbrica, museu, edifici...). Us servirà de fons per a col·locar el vostre grafiti. Cal citar la font d'on heu tret la imatge
5. Feu amb llapis un mínim de dos esbossos preparatoris del dibuix definitiu d'acord amb les indicacions següents:
-
-
-
-
-
-
-
-
Mínim 1 esbós per a estudiar la composició del grafiti.
-
Mínim 1 esbós general a partir de la fotografia de l’espai que heu trobat a internet, on posareu el vostre grafiti.
Penseu en que l’espai quedi versemblant en quant a proporcions i perspectiva. Apliqueu els principis de la perspectiva cònica (frontal o obliqua, segons la que trieu aplicar).
-
-
-
-
-
-
-
6. Desenvolupeu la proposta definitiva en un paper de 50 x 70 cm que podeu col·locar en posició vertical o horitzontal. Feu el dibuix utilitzant una tècnica seca cromàtica.
7. Feu una breu explicació (mínim 250 paraules) on justifiqueu:
-
-
-
-
-
-
-
L'elecció de l'obra original
-
El canvi de finalitat
-
Quines estratègies heu fet servir per modificar el canvi de finalitat.
-
-
-
-
-
-
Exemple de la seqüència de treball: Només es mostren exemples d'esbós. El dibuix definitiu ha de tenir els acabats propis del nivell d'estudis.
- Recerca d'imatges ( quadre seleccionat i espai on s'ubicarà el graffitti)
- Esbossos ( quadre modificant la funció i esbós de l'espai en perspectiva cònica)
- Esbós fotomuntatge ( s'ha inserit el graffitti damunt l'espai, mantenint la perspectiva cònica) :
Material:
Fulls de mida lliure per a fer els esbossos. Una làmina de 50 x 70 cm ( pot ser amb qualsevol gramatge, però és important que tinguin les mesures 50 x 70 perquè les dimensions grans del paper ens permetran fer els moviments fluids i, per tant, traços dinàmics. D'altre banda cal que us familiaritzeu amb aquest format de paper, que és el que es demana a les PAAU ). Tècniques seques: crayons, rotuladors, grafits, ceres, pastels... ( es desaconsella els llapis de colors perquè la punta es massa fina per a la mida del full)
IMPRESCINDIBLE!
- Per mostrar que heu utilitzat el paper de les mides indicades cal que quan les fotografieu, damunt del paper hi hagi el material amb el qual heu fet el dibuix o be un regle.
- Les imatges han de ser de qualitat suficient per apreciar el treball. Ben enfocades, il·luminades i sense distorsions. Si us cal, recordeu que teniu instruccions sobre com fer-les a l'inici de l'aula: Instruccions per a la correcta realització de fotografies dels treballs
Criteris d'avaluació Activitat 2
Els elements que es tindran en conte per a fer aquesta avaluació són:
- Correspondència de la presentació amb l'enunciat (índex, presentació ordenada, encapçalament de cada full amb el seu títol corresponent, fotografies correctes segons les pautes indicades a l'enunciat, text màxim 100 paraules...)
- Comprensió i domini dels conceptes de les diferents tipus de funcionalitats de les imatges.
- Ésser capaç de fer esbossos mitjançant línies ràpides i esquemàtiques.
- Comprensió i realització de la selecció de la composició final.
- Versemblança en la representació de l'espai i de la ubicació del graffitti damunt el mur.
- Ús del material adient que demana l'enunciat.
- Neteja, pulcritud i precisió
Endavant!