L4ACR1_Espai intuït i Anàlisi obres d'art
Presentació i objectius
Pensa per un moment: un dibuix tècnic típic (alçat i planta) o el croquis d'un objecte, no donen una imatge aproximada de la realitat. En canvi la representació en perspectiva si ens mostra els contorns, perfils i buits de manera realista. Precisament, el terme perspectiva deriva del llatí perspiciere que ve a significar alguna cosa així com "veure clarament". Per tant, i especialment l'apunt en perspectiva cònica és el mitjà més adequat per representar les formes, per ser la representació més semblant a la realitat, per correspondre a com veiem realment les formes i la processem mentalment.
Per aquesta raó, dibuixants, il·lustradors, arquitectes, i tècnics han de familiaritzar-se amb les regles de la perspectiva cònica, si bé els primer ho fan de manera intuïtiva i els segons estan sotmesos a regles tècniques de càlcul en el dibuix de la perspectiva cònica.
Organització de les activitats
Lliureu en aquesta tasca un sol document pdf amb les següents activitats:
- Activitat 1- Espai intuït
- Activitat 2- Anàlisi obres d'art
El pes de la nota en el global del Lliurament 1 és del 90%.
Data de lliurament
Cal que publiqueu la tasca amb les tres activitats dins del termini del lliurament establert al calendari del curs, és a dir, des del dia 6/11/19 fins a les 23:55 h del dia 19/11/19. Tingueu en compte que la tasca no permetrà fer lliuraments després de la data i hora indicades.
Activitat 1- Espai intuït
Representeu l'espai del dibuix que es mostra a continuació des d'un punt de vista diferent. Heu d'observar el següent dibuix fet en perspectiva cònica frontal i canviar el punt de vista, és a dir, com si veiéssiu la mateixa escena però des d'un altre lloc. Per tant, hi haurà les mateixes coses representades, però vosaltres sou els que haureu canviat de lloc.
Es tracta d'una activitat clarament destinada a mostrar els principis elementals del dibuix en perspectiva cònica, treballs de retenció visual, i capacitat de comprensió de l'espai. La resposta variarà per cadascú de vosaltres, i es valorarà sempre la capacitat de saber relacionar les figures amb el fons, el respecte per les proporcions i les relacions entre els elements representats, i la versemblança de les representacions.
Observeu amb calma els elements i les seves relacions: l'arbre darrere de la caseta i a l'esquerra de la casa, el pal d'electricitat a l'alçada de la porta i més alt que la casa, la xemeneia a l'alçada de la finestra que sobresurt de la façana...
Ilustración vía ClipArtETC bajo dominio público
Us ajudarà molt seguir el següent ordre de treball:
1-Comenceu, com sempre, fent proves i esbossos inicials en fulls a banda.
2- Situeu la línia d'horitzó al full (l'alçada a la que la situeu ja us determinarà bastant. Es recomana situar-la aproximadament una mica més avall de la meitat del full).
3- Després situeu el punt de fuga sobre la línia (aquest pot estar al centre o a un costat. aquest aspecte també condiciona el punt de vista)
4- Col·loqueu en perspectiva la planta de les cases i els carrers (tot allò que està al terra)
5. Feu els alçats i fugueu-los al punt de fuga.
6. Podeu dibuixar tots els elements decoratius, secundaris, textures i detalls, tot guardant la coherència espacial i de profunditat.
7. Aquests exemples us mostren diferents resultats:
No feu únicament un treball lineal. Afegiu-hi traços que indiquin les textures de les superfícies (com podeu observar a les fulles dels arbres, les herbes de terra o la fusta del post situat en primer pla) i ombres bàsiques respectant sempre una mateixa direcció de la llum.
Material
- Utilitzeu llapis tou i definiu les textures i les ombres amb gamma de grisos.
- Podeu utilitzar els fulls per fer esbossos preparatoris
- Dibuix final definitiu en un full 50 x 70 cm.
Criteris d'avaluació activitat 1:
Es valoraran els següents criteris:
-
Correspondència amb l'enunciat: imatge publicada correctament del dibuix
- Que la representació dels elements respecti els principis de la perspectiva cònica del punt de vista escollit.
-
Respecte per les relacions de proporció entre els elements representats.La quantitat de varietat i aprofundiment dels dels elements i parts de la cara descrits.
-
Respecte per les relacions de posició entre els elements representats.
- Representar les superfícies dels diferents elements en funció del seu material, creant textures per puntejat, traços, degradat o altres...
- Traçat d'ombres projectades o pròpies respectant sempre una mateixa direcció de la llum.
- Treball realitzat íntegrament a mà alçada.
Documents que heu d'adjuntar:
Lliureu aquesta activitat inserint les imatges dels vostres dibuixos en un sol document pdf. Recordeu que han de ser fotografies correctament realitzades (sense distorsions, ni ombres) i on mostreu els estris que heu utilitzat.
-
Les imatges de les proves prèvies o esbossos, cadascún en una foto per separat ( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
-
Una fotografia del dibuix definitiu.( col·loqueu damunt el dibuix les eines que heu fet servir per dibuixar ).
- El text que us demanarà l'activitat 2, adjuntat en aquest mateix document pdf.
Activitat 2- Anàlisi obres d'art
Redacteu un text d'un mínim de 400 paraules, analitzant i comparant els següents dibuixos, segons els aspectes comentats a la lliçó d'aquest lliurament: factura, línia, modelat, llum, color, perspectiva i composició.
"Sense títol" Arnulf Rainer,1971
"Hommage a Picasso" Marie-Thérèse Walter, 1937
Criteris d'avaluació activitat 1:
Es valoraran els següents criteris:
- Correspondència amb l'enunciat (mínim 400 paraules), i correcció del text (ben redactat, no enumeració d'idees inconnexes) i ortografia.
- Varietat i grau d'aprofundiment dels aspectes descrits.
Documents que heu d'adjuntar:
Lliureu aquesta activitat inserint el text que se us demana en el mateix document pdf anterior i lliureu el document a la següent tramesa que teniu a continuació.