L1ACR1: Activitat, Comentari text de Locke
Tingueu present que:
-
El temps per lliurar l'activitat és el termini del lliurament.
-
Les respostes requereixen elaboració personal (no còpies) i redacció clara, ordenada, rigorosa i suficientment extensa.
- La nota que obtingueu serà el 60% de la qualificació del lliurament.
-
Les puntuacions i correccions es publicaran un cop acabada la quinzena.
- Aquesta activitat té 3 preguntes. Les heu de respondre per separat i heu de centrar-vos en el que es demana.
Llegiu el text següent i responeu les qüestions que es formulen tot seguit: En primer lloc, els nostres sentits, que tenen tracte amb objectes sensibles particulars, transmeten diferents percepcions de coses a la ment, segons les variades maneres en que aquests objectes els afecten, i és així com vam arribar a tenir aquestes idees que tenim del groc, del blanc, de la calor, del fred, del tou, del dur, del amarg, de la dolçor, i de totes aquelles que anomenem qualitats sensibles. Quan dic que això és el que els sentits transmeten a la ment, vull dir que els transmeten des dels objectes externs a la ment el que en ella produeix aquelles percepcions. A aquesta gran font que origina el major nombre de les idees que tenim, ja que Però, en segon lloc, l'altra font d'on l'experiència proveeix d'idees a l'enteniment és la percepció de les operacions interiors de la nostra pròpia ment (...), quan l'ànima reflexiona sobre elles i les considera, proveeixen a l'enteniment d'una altra sèrie d'idees que no podrien haver derivat de coses externes: aquestes són les idees de percepció, de pensar, de dubtar, de creure, de raonar, de conèixer, de voler i de totes les diferents activitats de les nostres pròpies ments, de les quals - ja que tenim d'elles consciència i podem observar en nosaltres mateixos - rebem en el nostre enteniment idees tan diferents com rebem dels cossos que afecten els nostres sentits. Aquesta font d'idees la té tot home en si mateix i, encara que no és un sentit, ja que no té res a veure amb objectes externs, amb tot s'hi assembla molt i pot nomenar-se amb propietat sentit intern. Però, així com a l'altra l’he anomenada sensació, a aquesta l'anomeno reflexió, perquè les idees que ofereix són només aquelles que la ment aconsegueix en reflexionar sobre les seves pròpies operacions dins de si mateixa (...). Aquestes dues fonts, és a dir: les coses externes materials, com a objectes de sensació, i les operacions internes de la nostra pròpia ment, com a objectes de reflexió, són - per a mi - els únics orígens d'on totes les nostres idees procedeixen inicialment. Aquí faig servir el terme "operacions" en un sentit ampli, per significar no tan sols les accions de la ment respecte a les seves idees, sinó certes passions que de vegades sorgeixen d'elles, com ara la satisfacció o el desassossec que qualsevol idea pugui provocar. Locke, Assaig sobre l’enteniment humà, llibre II, cap. 1
|