L2ACR4.Activitat en línia: comentari filosòfic
“Aquell que no pugui distingir la idea del bé amb la raó, tot separant-la de la resta, i no pugui travessar totes les dificultats com enmig d’una batalla, ni aplicar-se a aquesta recerca –no segons l’aparença sinó segons l’essència- i tampoc fer la marxa per tots aquests llocs amb un raonament que no decaigui, no diràs que aquest home posseeix el coneixement del bé en si ni de cap altra cosa bona; sinó que, si adquireix una imatge d’aquest, serà per l’opinió, no per la ciència; i que en la seva vida actual està somiant i dormint, i que baixarà a l’Hades abans de poder despertar aquí, per acabar dormint perfectament allí.”
PLATÓ, República 1
. Expliqueu breument –al voltant de 30-60 paraules- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts)
2. Expliqueu breument el significat, en el text, de les següents paraules o expressions –al voltant de 7-15 paraules en cada cas.(1 punt).
a): “essència”
b): “ciència”.
3 .Quines raons té Plató per assimilar l’estat de mera opinió –la mancança de veritable coneixement- a una mena de somni? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Plató que siguin pertinents encara que no apareguin explícitament en el text).(4 punts)
4. Quines objeccions creieu que es podrien posar a la tesi platònica que el coneixement de les idees no pot obtenir-se mitjançant els sentits? Expliqueu-les i raoneu la resposta. (3 punts )
Cal respondre el que es demana i donar una resposta extensa i elaborada personalment (no s’admeten còpies), fent servir els aspectes adequats, demostrant conèixer el pensament de l'autor i explicant les coses com si el que les ha de llegir no sabés res del que li expliqueu. Els esquemes, si les feu servir, les heu d'explicar. I recordeu que cal parar atenció a: La claredat conceptual (demostrar que s’entenen els conceptes i no es barregen o confonen amb d’altres) L’ordre lògic (exposició ordenada amb inici, desenvolupament i conclusions, sense anar d’un lloc a l’altra de manera caòtica) El rigor en l’exposició ( precisió amb l’ús dels conceptes i les afirmacions) La correcció i riquesa de llenguatge (cuidar la sintaxi, l’ús dels signes de puntuació, l’ortografia i l’ús de terminologia filosòfica)