L3ACR1_ Guerra de Cuba
Aquí tens una sèrie de fonts, llegeix-les, subratlla les idees importants, i contesta, amb les teves paraules, les preguntes següents
FONT 1: “Esta guerra no puede llamarse tal; es una caza en un clima mortífero para nosotros, que nos es igual al desierto. (...) Es cuestión de tiempo, y no puedo calcular cuánto tardaré en reducirlos; y mientras estén en armas, no hay que hacerse ilusiones, el peligro existe aún en la parte pacificada; podrá no venir, pero amenaza; se creía antes que el carácter de estos habitantes no era propio para la guerra; tanto el blanco como el negro nos han demostrado lo contrario. El creer los Gobiernos que aquí no había más medio que el terror, y ser cuestión de dignidad no plantear las reformas hasta que no sonase un tiro (con lo cual creo que hago una censura de esa idea), la han continuado: por ese camino nunca hubiéramos concluido, aunque se cuaje la isla de soldados: es necesario, si no queremos arruinar a España, entrar francamente en el terreno de las libertades. |
FONT 2: |
España, o mejor dicho, la clase dominante española, ha mantenido en Cuba una política restrictiva por monopolizar aquel mercado, la gran Antilla ha luchado por su autonomía y por su independencia, con el fin primordial de dar salida a sus productos en las mejores condiciones posibles y adquirir de idéntica manera los que le son necesarios; los Estados Unidos han promovido o ayudado los movimientos insurreccionales cubanos, no porque los habitantes de Cuba gozaran de mayores libertades e hicieran prosperar más su suelo, sino por lograr ellos, mediante la autonomía o la independencia, ser dueños de su mercado. Pablo Iglesias, "La cuestión cubana". El Socialista (18 de febrer de 1898) |
FONT 3 |
"El rebaño gris: Lo más selecto y distinguido ha ido a saludarles al alejarse de la Península. "Que vayan todos, pobres y ricos" Ayer era mucha la gente que en el puerto contemplaba el Transatlántico Sarastegui, anclado junto a la riva, enorme monstruo de hierro que arrojaba negruzco hálito por la boca de su chimenea, como jadeante de impaciencia por llenar presto su cóncavo vientre con la carne de pobre, la carne de esclavo que una ley absurda envía a las Antillas para que la devoren las fiebres y las penalidades de la campaña. |
- FONT 3: (4-5 línies) (1 punt)
Explica quin tipus de font és la Font 3 i el context històric del seu contingut.
(Revisa les correccions fetes a les teves activitats anteriors, fes l'activitat d'aprenentatge de fonts del Lliurament 1 si no tens clara aquesta pregunta, classifica al màxim i justifica la teva classificació. Situa les dades al context històric corresponent) - FONT 1: (5-6 línies) (1 punt)
A partir de la Font 1 explica les causes de la Guerra de Cuba d'acord amb aquesta Font de Martínez Campos.
(cerca informació sobre l'autor d'aquest text per tal d'ampliar els teus coneixements sobre el període de la Restauraci)
- FONT 2: (3 punts)
Quina relació pots establir entre aquesta opinió sobre què passava a Cuba i les idees polítiques del socialisme? justifica la teva resposta-? (7-8 línies màxim)
(revisa el tema del moviment obrer, que ja vam veure al segon lliurament, i les pàgines 118 i 119 del llibre de text sobre l'obrerisme, el sindicalisme i el socialisme, abans de contestar aquesta pregunta. Escolta els àudios sobre els conflictes colonials espanyols en 1898)
3.3 Explica quina era la relació econòmica entre Cuba i els Estats Units, quins productes intercanviaven i quina era la relació econòmica amb Espanya. Per quina raó es produïa el xoc d'interessos (6-7 línies màxim)
(per conèixer la situació econòmica cubana durant el segle XIX recordeu que hi ha disponible un àudio a la secció àudios complementaris del curs; també podeu fer servir el llibre de text, al tema 5).
4. FONT 3 i 4: (7-8 línies) ( 2 punts):
Explica aquestes frases del text de la Font 4 i relaciona la teva resposta amb el que pots veure a la Font 3 .
" las gentes pudientes que por obra y gracia de seis mil reales tiene la generosidad de renunciar al alto honor de servir a la patria"
"el rebaño gris, la cohorte de desgraciados que no tienen padres ni seis mil reales, ni cacique que les proteja..."
(llegeix la font 4 i observa les dades de la font 3: has de comentar les frases relacionant-les amb el fet concret de la Font 3, les quintes...; recorda que tens disponible també un enllaç sobre aquest tema a la secció àudios complementaris del curs)
5. Relaciona el Regeneracionisme amb la pèrdua de les colònies fent un breu resum de què va ser (6-7 línies) (2 punts)
Criteris correcció
Puntuació activitats.
-
1 2 3 4 5 1 1 3 2 2
+ 1 punt de correcció ortogràfica (corrector), expressió i vocabulari de contingut històric.
És molt important que, en rebre la correcció del lliurament 1 i també d'aquest, revisis els comentaris/correccions fets pel professorat, t'ajudarà a entendre l'activitat i a millorar les futures activitats.
Si tens cap dubte ens demanes consell.
Als comentaris de text:
- Resum les idees principals: Cal que primer llegeixis i subratllis el més important. Fet això, intenta expressar amb les teves paraules el contingut del text, resumint, però no copiant, les paraules de l'autor.
- Es el comentari dels diferents apartats: Has de veure què et demanen i intentar contestar a tot i de manera ordenada. Sempre justificant les teves respostes, amb les dades que tens, les fonts, les webs, apunts.., que puguis trobar pel teu compte. Tota exposició té un ordre, una introducció, desenvolupament i conclusió.
- Sempre t'anirà bé fer una petita recerca sobre l'autor del text i el context històric (qui regnava, governava, problemes concrets del moment) del comentari a fer.