Abans de començar, cal que llegiu el pla de treball del lliurament. Recordeu apuntar al vostre calendari o agenda personal les dates importants del lliurament.
Llegiu, en primer lloc, el següent recurs dedicat a la introducció al classicisme. És un text breu que us ha de permetre situar-vos no en el temps sinó en el significat i abast de la idea de classicisme a Occident i perquè aquesta continua sent vigent i present a moltes de les manifestacions artístiques actuals.
I és clar, que millor que comenceu explorant l'art de l'antiga Grècia. Va ser en una regió geogràfica no gaire extensa i en un temps relativament breu (si el comparem amb altres civilitzacions antigues com l'Egípcia) on es van produir el conjunt de manifestacions al voltant del pensament, la cultura i l'art considerats com a clàssiques. Llegiu el següent recurs per adquirir una primera visió de conjunt, en particular la cronologia de les diferents etapes que identifiquen el desenvolupament de l'art grec.
Dòric, jònic, corinti, timpà, capitell... agh!, quantes vegades heu escoltat aquestes paraules relacionades amb l'arquitectura? És el moment de tornar-los a visitar a través del vídeo següent dedicat als ordres clàssics de l'arquitectura grega. Veieu-lo amb calma i atenció, ja que aquests conceptes els tornareu a veure més endavant... és a dir, a l'arquitectura Romana, al Renaixement i, especialment, a l'etapa coneguda com a Neoclassicisme (finals del segle XVIII).
Deixeu, per un moment, l'estudi de l'arquitectura clàssica i exploreu l'evolució de l'escultura clàssica en l'antiga Grècia. Comenceu per la primera etapa coneguda com aArcaica, en particular amb l'estudi de l'estàtua de marbre coneguda com a Kouros.
A continuació explorareu dues obres que formen part de l'etapa clàssica: el Déu del cap Artemísion i el Discòbol de Miró. És important que tingueu en compte com, a partir d'aquest moment, els escultors grecs representen la figura humana, el material amb el qual els van realitzar i, sobretot, la qüestió dels originals i les còpies ;)
Finalment arribem a l'estudi d'una obra representativa de l'etapa coneguda com a hel·lenística. Si no coneixíeu l'escultura Faune Barberini, potser us copsarà una mica el fet que aquesta obra va ser realitzada un segle abans de la nostra era... veieu el vídeo sobre ella i, sobretot, tingueu en compte quines són les seves característiques formals que l'aparten de les escultures de l'etapa clàssica.
Heu vist amb certa profusió l'origen de l'art clàssic. Ara us proposem un itinerari per altres moments de la història d'Occident associats a la idea de classicisme. Per ordre d'aparició cronològica, l'antiga Roma... i que millor introducció que la que trobareu a l'obra més popular dels Monty Python, La vida de Brian:
L'antiga Roma va portar el camp de l'arquitectura i de la construcció civil a un horitzó mai vist, així com van ser uns grans admiradors de l'art clàssic grec. Llegiu a continuació aquest document que té la finalitat d'introduir-vos en l'art de l'antiga Roma.
Entre les acaballes i desaparició de l'imperi Romà i l'etapa coneguda com a Renaixement hi ha una diferència d'un mil·lenni. El classicisme, si bé no va desaparèixer mai al llarg de l'etapa de l'edat mitjana sota el Cristianisme (lliurament 3), va ressorgir de nou en els pensadors i artistes de la Florència del segle XV de la nostra era. Serà el moment de l'art de noms que tothom té present quan es parla d'art en majúscules. Miquel Àngel, Rafael, Botticelli o Leonardo da Vinci situaran el classicisme de nou en el centre de la seva producció, però lluny de limitar-se a fer-ne simples còpies de les obres gregues i romanes, ultrapassaran els seus límits fins a trobar noves estratègies de representació i construcció que copsaran el pensament d'Occident fins avui dia.
Després de llegir la introducció a l'art del Renaixement, mireu-vos el fragment de vídeo següent on l'artista actual David Hockney parla sobre la invenció de la perspectiva. Si bé ja coneixeu aquest concepte associat al camp de la representació gràfica (primer bloc del curs), és el moment de situar-lo en el seu context històric i, sobretot, que reflexioneu sobre la idea que l'elaboració d'un sistema visual nou respon a una redefinició filosòfica del lloc de l'home en l'univers.
Acabem aquest itinerari del classicisme en un altre moment històric cabdal d'Occident: la Il·lustració i la Revolució Francesa, és a dir, la segona meitat del segle XVIII. Els historiadors d'art l'anomenen Neoclassicisme, ja que els creadors més rellevants d'aquell moment van trobar en el classicisme de l'antiga Grècia, de l'antiga Roma i, finalment, en l'humanisme del Renaixement, el marc de referència perfecte per desenvolupar la seva obra artística a favor d'un ideari polític.
Un cop heu consultat els apunts d'estudi del lliurament, és el moment de realitzar la proposta d'activitats (o activitat) de l'aula. Recordeu que, si en teniu dubtes, preguntes o simplement voleu compartir en veu alta amb la resta de companys i companyes del curs alguna qüestió relacionada amb els continguts del lliurament, disposeu del Fòrum de dubtes per fer-ho.
Activitats d'avaluació
Llegiu, en primer lloc, l'enunciat de l'activitat d'avaluació continuada. És important que aquesta lectura sigui pausada i, sobretot, si en teniu dubtes sobre qualsevol part de l'enunciat, adreceu-vos al Fòrum de dubtes de la matèria i publiqueu-la amb la finalitat que no en tingueu cap incertesa en la seva realització.
Finalment, en el moment que heu finalitzat la realització de la tasca, obriu el següent recurs per a la seva publicació, correcció i qualificació d'acord amb les dates del calendari del lliurament, tal com estan especificades al Pla de treball.