Guia didàctica del professorat
2. Ubicació en el currículum i competències.
7. Explicació de les activitats.
La proposta didàctica que es presenta contempla quatre temes, L'habitatge i la seva sostenibilitat, L'habitatge i el seu disseny, La construcció en els habitatges, i les instal·lacions en els habitatges, definits en el currículum de l’assignatura optativa de 4t curs de Tecnologia recollits en el Decret 187/2015, sent l’aportació fonamental la seva estructuració al voltant de quatre projectes, un per cada tema, que actuen com a fil conductor de tot.
L’estructura general de la proposta és de quatre temes amb un projecte per unitat organitzats amb recursos, on s’explica la teoria mínima i les activitats, on es van adquirint i practicant els conceptes de les unitats. Com activitat final s’ha dissenyat una activitat de fòrum on els alumnes mostraran el producte final per ser avaluats pels seus companys.
El tema de l’habitatge i la seva sostenibilitat consta d'un projecte.
“Com de sostenible és casa meva?”. El primer que es fa és explicar l’encàrrec de feina del projecte perquè durant les sessions puguin anar desenvolupant-lo de forma paral·lela. La proposta està formada per quatre activitats i una cinquena que és un fòrum participatiu que ha de ser la conclusió final. Es tracta que l’alumne vagi treballant des del seu entorn més proper, casa seva, i vagi treballant els conceptes de tipus d’habitatge, orientació, distribució interior i adquisició d’un habitatge. Al final ha de veure el que han fet els altres i debatre i valorar almenys a dos companys sobre la sostenibilitat dels seus habitatges.
El tema de l’habitatge i el seu disseny consta d'un projecte.
“Dissenyem casa nostra amb Sweet Home 3D.” També cal explicar en què consistirà el projecte. Està format per tres activitats i una quarta que vol ser la mostra del producte final a través del fòrum on s’ha de debatre i valorar almenys a dos companys sobre el resultat del projecte. Es tracta que l’alumne vagi treballant les tasques amb el Sweet Home 3D el disseny del seu entorn més proper que és la seva aula. El projecte seria treballar en modificacions virtuals de casa seva.
El tema de la construcció en els habitatges consta d'un projecte.
"Fem reformes. Unim cuina i menjador". A l'encàrrec de feina s'explica en què consisteix. Cal que s'expliqui al principi del tema perquè els alumnes ho vagin desenvolupant segons avança la unitat. La proposta és fer una reforma d'un habitatge, sigui el seu o el proposat guiat per tasques que el que pretenen és trencar el projecte en parts. S'utilitza el Sweet Home 3D.
El tema de les instal·lacions en els habitatges consta d'un projecte.
"Esmicolem les instal·lacions de casa nostra". Cal explicar en què consistirà aquest projecte abans de començar la unitat. L'objectiu és fer la instal·lació d'il·luminació del saló-menjador, afegint els endolls que facin falta i fent els circuits fins al PIA corresponent.
Els materials d’aquesta proposta didàctica han estat elaborats en el marc del “Programa de orientación y refuerzo para el avance y apoyo en la educación”, impulsat per la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri d’Educació i Formació Professional.
Els materials referits al desenvolupament dels blocs han estat sota llicència Creative Commons.
2. Ubicació en el currículum i competències.
L’assignatura optativa de Tecnologia de 4t està dintre de l’Àmbit cientificotecnològic i és el final dels tres primers cursos de l’ESO que es fa com a assignatura comuna. El nombre d’hores per setmana és de 3h i queda emmarcada dintre de l’itinerari de 4t cientificotecnològic.
Les competències bàsiques d’aquest àmbit són les que permeten als alumnes resoldre problemes a partir dels coneixements científics i tècnics, així com els processos de l’activitat científica.
A continuació es mostra una taula amb les tasques relacionades amb les competències i els continguts clau del currículum de Tecnologia.
Competències de l’assignatura de Tecnologia.
(Pròpies) |
||
C7 |
Utilitzar
objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu
funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la
manipulació i en l’impacte mediambiental. (Utilització d’eines tecnològiques) |
Aquesta
competència es basa en l’observació tècnica: preguntar-se com funcionen els
objectes reals, manipular-los i analitzar-ne les representacions per trobar
les respostes. |
C8 |
Analitzar
sistemes tecnològics d’abast industrial, avaluar-ne els avantatges personals
i socials, així com l’impacte en la salubritat i el medi ambient. (Anàlisi
i conclusions en les tasques i projectes) |
Per
ponderar els pros i contres de l’existència i el funcionament de sistemes
tecnològics, cal haver après a estudiar-los des del doble vessant de la
millora de la qualitat de vida que proporcionen i els efectes que poden tenir
sobre el medi ambient o la salut. |
C9 |
Dissenyar
i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i
avaluar-ne la idoneïtat del resultat. (Projectes) |
Aquesta
competència s’emmarca en el nucli de la tecnologia: fabricar alguna cosa
necessària. És a dir, un cop detectada una determinada necessitat, idear la
manera d’elaborar allò que permeti donar resposta a aquesta necessitat. |
Taula 2.1 .- Competències bàsiques de tecnologia amb una petita descripció.
Competències Digitals. (Transversals) |
||
CD2 |
Utilitzar
les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de
dades numèriques per a la producció de documents digitals. (Utilització
del Sweet Home 3D, presentació de les tasques amb processador de textos)
|
Aquesta
competència es refereix a la utilització d’aplicacions locals i en línia per
a la producció de documents digitals en formats diversos, mitjançant l’edició
de textos, el tractament de dades numèriques i la seva representació gràfica,
i l’elaboració de presentacions multimèdia a partir de la inserció d’elements
audiovisuals ja existents. |
CD5 |
Construir
nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la
informació amb el suport d’aplicacions digitals. (Cerques per internet per
ampliar informació) |
Aquesta
competència fa referència a la comprensió de la informació i al seu
processament cognitiu mitjançant l’ús d’instruments i aplicacions digitals.
L’objectiu és construir coneixement significatiu a partir dels aprenentatges
i de les pròpies idees, i també resoldre problemes reals o versemblants i
interpretar situacions de la vida quotidiana. |
CD7 |
Participar
en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir
informació. (Intervenció al fòrum) |
Aquesta
competència fa referència a la selecció i utilització de les eines virtuals
de comunicació interpersonal i de publicació, tenint en compte que la
finalitat de la competència és comunicar, intercanviar, presentar i compartir
informació, tant personal com acadèmica i professional, en diversos entorns
comunicatius. |
Taula 2.2 .- Competències bàsiques de tecnologia amb una petita descripció.
Tema 1: L’Habitatge – Com de sostenible és casa meva? |
|||
Tasca |
Descripció |
Continguts clau |
Competències |
Quin tipus d’habitatge és casa meva? |
A partir de les definicions cal que determinin quin tipus
d’habitatge és el seu. |
o
Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació,
característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica. |
C7 |
Com esta orientada casa meva? |
Amb la brúixola del mòbil determinen quina orientació té casa
seva i fan un anàlisi de com els arriba el Sol en cada estació. |
C8 |
|
Quina distribució tinc? |
A partir d’un esbós de les habitacions de casa seva, tenint en
compte la orientació, analitzen la funcionalitat de cada zona. |
C8 |
|
Compro o llogo? |
A partir d’un supòsit es planteja la decisió entre adquirir un
habitatge o llogar-lo. |
o
Protocol d’accés a un habitatge: tràmits per a la compra o lloguer,
condicions d’habitabilitat, accés als serveis. |
C7, CD5 |
Entrega el e-portfoli del projecte |
Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben
formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega
individualment. |
Els continguts del mòdul. |
C9, CD2 |
Fòrum: Com es de sostenible casa meva? |
Fem una intervenció de grup de presentació de la millora
sostenible i dues individuals sobre la millora presentada per dos grups
diferents. |
El continguts del mòdul. |
C9, CD7 |
Tema 2: L’Habitatge – Dissenyem casa nostra amb Sweet Home 3D. |
|||
Tasca |
Descripció |
Continguts clau |
Competències |
Dissenyem les parets d’un aula de l’institut. |
Després de fer un croquis de l’aula, entrem al 3D Home i
construïm parets. |
o
Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació,
característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica. |
C7 |
Col·loquem taules, finestres i cadires i PDI. |
Amb croquis de les mides, entrem a l’aula en 3D i incorporem
les finestres, mobles, taules i cadires. |
C7 |
|
A la planta de dalt tenim un taller de tecnologia. |
Seguint amb el fitxer, introduïm un nivell nou amb la
distribució d’un aula de tecnologia. |
C7, CD5 |
|
Entrega el e-portfoli del projecte |
Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben
formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega
individualment. |
Els
continguts del mòdul. |
C9, CD2 |
Fòrum: Dissenyem casa nostra amb Sweet
Home 3D. |
Cada grup intervé i explica el procés i resultat. Cada alumne fa dues intervencions individuals, avaluant els
projectes dels altres prenent com a referència el que diu la cèdula
d’habitabilitat.
|
Els
continguts del mòdul. |
CD7 |
Taula 2.3 .- Relació entre continguts, tasques i competències del mòdul 1.
Tema 3: Construcció en els Habitatges – Fem
reformes. Unim cuina i menjador. |
|||
Tasca |
Descripció |
Continguts clau |
Competències |
Materials per reparar una rajola del terra. |
A través d’un vídeo es treballa com es pot reparar una rajola. |
o
Tècniques bàsiques i materials de manteniment i reparació d’un habitatge.
Tècniques de manteniment i reparació en situacions concretes. Avantatges de
la utilització de nous materials als habitatges. Mesures de seguretat a
l’habitatge. |
C7 |
Quines eines substitueix aquesta màquina? |
Fer una rasa es pot fer a mà o amb una excavadora. Es tracta
que vegin l’utensili i les eines que podrien substituir a l’excavadora. |
C8 |
|
Els meus acabats de la cuina i de la meva habitació. |
A través de un vídeo per l’enrajolat i un altre per l’enguixat
es demana materials, eines i procediment necessari. |
C8 |
|
Entrega el e-portfoli del projecte |
Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben
formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega
individualment. |
El
contingut anterior. |
C9, CD2 |
Fòrum: Fem reformes. Unim cuina i menjador. |
Cada grup intervé i explica el procés i resultat. Cada alumne fa dues intervencions individuals, avaluant els
projectes dels altres prenent com a referència el que diu la cèdula
d’habitabilitat.
|
El
contingut anterior. |
CD7 |
|
|||
Tema 4: Instal·lacions en els Habitatges –
Esmicolem les instal·lacions de casa nostre. |
|||
Tasca |
Descripció |
Continguts clau |
Competències |
Explico el quadre de protecció de casa meva. |
Observació del QGP de casa o d’una imatge donada. Respondre a
les preguntes. |
o
Components que configuren les instal·lacions d’un habitatge, la simbologia
corresponent i el reconeixement de la normativa de seguretat. Identificació
del cost dels serveis bàsics. |
C7 |
D’on ve la meva aigua calenta? |
Explicació en línia de la procedència de l’aigua calenta del
seu habitatge. |
C8 |
|
El sifó de l’aigüera. |
Determinar la cota de tancament del sifó de l’aigüera. |
C7 |
|
Tenim un passadís llarg |
Esquema bifilar de la il·luminació d’un passadís donat des de
3 llocs distants. |
C7, C8 |
|
Incorporem una característica domòtica a casa nostra. |
A partir de dos vídeos seleccionar la característica que voldríem
introduir a casa i explicar com ho faríem. |
C8, CD5 |
|
Entrega el e-portfoli del projecte |
Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben
formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega
individualment. |
El contingut anterior. |
C9, CD2 |
Fòrum: Esmicolem les instal·lacions a casa nostra. |
Cada grup intervé i explica el procés i resultat. Cada alumne fa dues intervencions individuals, avaluant els
projectes dels altres prenent com a referència el que diu la cèdula
d’habitabilitat
|
El contingut anterior. |
CD7 |
Taula 2.4 .- Relació entre continguts, tasques i competències del mòdul 2.
Temporització
1r Trimestre
L’assignatura de tecnologia a 4t
d’ESO consta de 36 hores per trimestre.
Activitat |
Hores |
Avaluació inicial i presentació del
trimestre. |
1 |
Tema 1 – L’HABITATGE I LA SEVA
SOSTENIBILITAT |
|
Projecte M1P1: Com de sostenible és
casa meva? |
11 |
Explicació Què he de saber dels habitatges? |
3 |
Explicació del projecte. Formació dels grups. |
--- |
Dedicació de les tasques a l’aula i a
casa. |
4 + 1 |
Dedicació del projecte a l’aula i a casa. |
4 + 4 |
Tema 2 – L’HABITATGE I EL SEU DISSENY |
|
Projecte M1P2: Dissenyem casa nostra
amb Sweet Home 3D. |
7 |
Explicació Disseny amb Sweet Home 3D
|
--- |
Explicació del projecte. Formació dels grups. |
--- |
Dedicació de les tasques a l’aula i a
casa. |
3 + 2 |
Dedicació del projecte a l’aula i a casa. |
4 + 4 |
Avaluació del mòdul. |
1 |
|
|
Activitat |
Hores |
Tema 3 – CONSTRUCCIÓ EN ELS
HABITATGES |
|
Projecte M2P1: Fem reformes unim
cuina i menjador |
8 |
Explicació Com es construeixen els habitatges? |
3 |
Explicació del projecte. Formació dels grups. |
--- |
Dedicació de les tasques a l’aula i a
casa. |
2 + 1 |
Dedicació del projecte a l’aula i a casa. |
3 + 5 |
Tema 4 – INSTAL·LACIONS EN ELS
HABITATGES |
|
Projecte M2P2: Esmicolem les
instal·lacions de casa nostra. |
7 |
Explicació Disseny amb Instal·lacions de l’Habitatge. |
3 |
Explicació del projecte. Formació dels grups. |
--- |
Dedicació de les tasques a l’aula i a casa. |
1 + 4 |
Dedicació del projecte a l’aula i a casa. |
3 + 6 |
Avaluació del mòdul. |
1 |
|
|
TOTAL HORES (1r
Trimestre) |
36 |
4. Metodologia.
Hi ha diferents moments que es
van repetint als diferents temes.
1.- Exposició del contingut del tema.
Hi ha una teoria mínima que hem d’explicar a l’inici de cada secció i aquesta està al recurs “llibre” del Moodle. Es recomana no fer més de 30 minuts d’explicació i després deixar temps per treballar de forma individual amb la tasca relacionada, així es pot atendre al qui tingui més dificultats.
2.- Tasques del Moodle.
Les tasques estan distribuïdes segons els 3 grups d'alumnat. Això vol dir que hi ha activitats que veuran tots però d'altres que només veuran els grups d'Investigadors i Navegants.
Cada tema té una sèrie de tasques que van relacionades amb la teoria del “llibre” del Moodle. La majoria s’han de treballar individualment, encara que sempre va bé tenir al company del costat amb el qual compartir. Es recomana deixar temps per a començar les tasques a l’aula i que les acabin de fer a casa. Així d’aquesta forma podem detectar qui no ho ha entès gaire i poder ajudar abans que es trobin a casa amb el dubte.
S’ha intentat fer les tasques el més automàtic i així haver de corregir menys. En cas d’entregar un fitxer, aquesta serà de fàcil correcció.
Les tasques qüestionari, amb resposta oberta, tenen les indicacions o resposta que només pot veure el professor.
Els fitxers de resposta a les tasques es demanen en .pdf per tal d’evitar problemes de canvis de format.
3.- Temps de projecte.
A cada tema hi ha un projecte que es recomana fer en grups de 4. Els projectes tenen una estructura ABP, parteixen sempre del plantejament d’un problema, s’ha de fer una petita cerca i després de fer les tasques del projecte, acabar presentant un portfoli digital (no cal imprimir-lo) i a través d’un fòrum on faran una intervenció en grup i dues intervencions individuals sobre els resultats dels altres grups. Al final també es demana que facin una petita valoració de grup i individual sobre el projecte i el que han après.
La tasca del fòrum pot ser substituïda per una presentació oral a classe, a criteri del professor.
Per facilitar la feina, el problema, està trencat en tasques més senzilles que caldrà anar solucionant en grup. Aquest aspecte pot ser modificat pel professor depenent del grup que tinguem, podem donar més facilitats o menys, més o menys tasques o cap. Cada tasca té el seu organitzador gràfic en format .odt per ser utilitzat i facilitar la seva resolució.
El portfoli no serà un treball extra, sinó que serà l’agrupació de totes les tasques del projecte, amb la portada, índex, conclusions i reflexions de grup i individualitzada.5. Agrupacions
Inicialment haurem d'agrupar als alumnes de manera general per fer les tasques en: Investigadors, Exploradors, Navegants. Per fer això ens podem ajudar de l'anàlisi de l'avaluació inicial o del traspàs dels alumnes que ens hagin fet.
- Navegants: per als i les alumnes que necessiten un suport o activitats de reforç.
- Exploradors/es: serien els i les alumnes del grup genèric o ordinari que segueix el ritme normal i fa les activitats planificades pel nivell.
- Investigadors/es: per a l'alumnat que va més avançat i li podem encomanar tasques avançades o complementàries.
https://youtu.be/Jk1sBiIt430
Vídeo Moodle Docents - Inscriure alumnes i crear grups en un curs dins del canal EIX-Moodle del Depatament d'Educació.
Els alumnes s’agrupen de forma diferent segons l’activitat que desenvolupen.
L’agrupació a les tasques és individual, això no impedeix que es puguin ajudar dos a dos.
L’agrupació al projecte es recomana de 4 alumnes, així poden distribuir-se la feina i a la classe mirar d’aprofitar per posar els aspectes del projecte en comú. Cadascú ha d’aportar alguna cosa al grup. Per poder fer això cal treballar individualment.
L’avaluació en forma de qüestionaris de conceptes és amb un temps determinat i es fa de forma individual. Perfectament es podria fer a casa. Tenen el temps just per contestar.6. Recursos necessaris.
El professor hauria de disposar d’una pissarra digital amb equip de so per mostrar la informació dels “llibres” de Moodle i els vídeos de la unitat.
Els alumnes haurien d’utilitzar un PenDrive per poder anar desant les tasques i els seus avanços.
L’accés al Moodle des de l’aula és fonamental, ja que hi tenim tota la informació del curs.
Les tasques estan pensades per utilitzar l’ordinador com a eina principal (interactives, penjar fitxer, qüestionaris).
Per a realitzar el tema del Sweet Home 3D, caldria que els alumnes estiguessin a l’aula d’informàtica (en cas d’estar a l’institut) amb el programa instal·lat i fer les pràctiques. És el moment de més necessitat d'un equip informàtic. A casa caldria que també l’instal·lessin al seu ordinador. Si per qualsevol motiu no es pogués, llavors caldria adaptar-lo a utilitzar el material clàssic d’escaire i cartabó, encara que perdria tota la gràcia.
Utilitzar el mòbil a l’aula per fer la consulta de les informacions al Moodle també podria ser una solució, això depèn del professor i de l’institut.
EXPLICACIÓ DE LES ACTIVITATS
Tema 1: L’Habitatge – Com de sostenible és casa meva? |
||||||
Id |
Activitat |
Descripció |
Quins objectius treballaràs? |
Agrupament |
Tipologia |
Temps |
A1. |
Quin és el teu tipus d’habitatge? |
A partir de les definicions cal que determinin quin tipus d’habitatge és el seu. |
o Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació, característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica.
|
Individual |
Qüestionari |
0,15 |
A1.1 |
Tipus d’habitatge - repàs |
Es treballa sobre les definicions. |
Individual |
Qüestionari - Definicions |
1 |
|
A2. |
Orientació |
Preguntes sobre orientació i distribució sobre un cas concret
d’habitatge |
Individual |
Qüestionari |
0,15 |
|
A3. |
Quina distribució tinc? |
Contestem preguntes relacionades amb la distribució i la
orientació de l’habitatge. |
Individual |
Qüestionari |
0,30 |
|
R3.1 |
Article – L’habitatge mínim |
Recurs per l’activitat A3.2. Lectura. |
Individual |
---- |
--- |
|
A3.1 |
Consulta la pàgina habitatge mínim i respon. |
Qüestionari interactiu amb preguntes variades sobre el recurs
R3.1 |
Individual |
Interactiva |
1 |
|
A4.1 A4.2 A4.3 |
Compro o llogo? Càlculs Cerca dos imatges Conclusions |
A partir d’un supòsit es planteja la decisió entre adquirir un
habitatge o llogar-lo. |
o Protocol d’accés a un habitatge: tràmits per a la compra o lloguer, condicions d’habitabilitat, accés als serveis. |
Individual |
Interactiva Fitxer Qüestionari |
1 + 1 |
A5. |
Entregar el e-portfoli del projecte M1P1 |
Projecte M1P1 – Encàrrec de feina LLEGIT Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega individualment. |
Els continguts del mòdul. |
Grup |
Fitxer |
4 + 3 |
M1P1 |
Fòrum: Com es de sostenible casa meva? |
A5 completada. Fem una intervenció de grup de presentació de la millora sostenible i dues individuals sobre la millora presentada per dos grups diferents. |
El continguts del mòdul. |
Grup Individual |
Fòrum |
1 + 1 |
Taula .- Distribució de les tasques corresponents al llibre “Què he de saber dels Habitatges?”. En verd és la dedicació recomanada a casa. En negre la dedicació recomanada a l’aula. En vermell la complexió de les activitats.
Tema 2: L’Habitatge – Dissenyem casa nostra amb Sweet Home 3D. |
||||||
Id |
Activitat |
Descripció |
Quins objectius treballaràs? |
Agrupament |
Tipologia |
Temps |
A1 |
Dissenyem les parets d’un aula d’institut. |
Després de fer un croquis de l’aula, entrem al 3D Home i construïm parets. |
o Elements que condicionen el disseny d’un habitatge: situació, característiques bàsiques, necessitats dels usuaris, estètica. |
Grup (2) |
Fitxer |
1 |
A2 |
Col·loquem portes, finestres, taules, cadires i PDI. |
Amb croquis de les mides, entrem a l’aula en 3D i incorporem
les finestres, mobles, taules i cadires. |
Grup (2) |
Fitxer |
1 + 1 |
|
A3 |
A la planta de dalt tenim un taller de tecnologia. |
Seguint amb el fitxer, introduïm un nivell nou amb la distribució
d’un aula de tecnologia. |
Grup (2) |
Fitxer |
2 + 1 |
|
A4 |
Entrega el portfoli del projecte M1P2. |
Projecte M1P2 – LLEGIT. Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega individualment. |
Els continguts del mòdul. |
Grup (4) |
Fitxer |
3 + 3 |
M1P2 |
Dissenyem casa nostra amb Sweet Home 3D. |
A4 completada. Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega individualment. |
Els continguts del mòdul. |
Grup (4) Individual |
Fòrum |
1 + 1 |
Taula .- Distribució de les tasques corresponents al llibre “Dissenyem casa nostra amb el Sweet Home 3D”. En verd és la dedicació recomanada a casa. En negre la dedicació recomanada a l’aula. En vermell la complexió de les activitats.
Tema 3: Construcció en els Habitatges – Fem reformes. Unim cuina i menjador. |
||||||
Id |
Activitat |
Descripció |
Quins objectius treballaràs? |
Agrupament |
Tipologia |
Temps |
A1 |
Reparem una rajola del terra. |
A traves de la visualització d’un vídeo es contesta un qüestionari interactiu amb tipus diferents de preguntes. |
o Tècniques bàsiques i materials de manteniment i reparació d’un habitatge. Tècniques de manteniment i reparació en situacions concretes. Avantatges de la utilització de nous materials als habitatges. Mesures de seguretat a l’habitatge. |
Individual |
Interactiva |
0,40 |
A2.1 |
Utensilis necessaris per substituir a l'excavadora |
Cal assenyalar l’utensili que substitueix l’excavadora, has de
pensar que extreu i transporta sorra per fer una rasa. |
Individual |
Interactiva |
0,10 |
|
A2.2 |
Selecciona les eines que substitueixen la feina de l'excavadora. |
Cal assenyalar les eines que substitueix l’excavadora. |
Individual |
Interactiva |
0,10 |
|
A3.1 |
Acabament superficial de la cuina - Enrajolat |
Material, eines i procediment de l’enrajolat.
|
Individual |
Qüestionari |
1 |
|
A3.2 |
Acabament superficial d'una habitació - Enguixat |
Material, eines i procediment de l’enguixat.
|
Individual |
Qüestionari |
1 |
|
A4 |
Entrega el portfoli del projecte M2P1 |
Projecte M2P1 LLEGIT. Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega individualment. |
El contingut anterior. |
Grup (4) |
Fitxer |
3 + 4 |
M2P1 |
Fem reformes. Unim cuina i menjador. |
A4 completada. Fem una intervenció de grup de presentació de la millora sostenible i dues individuals sobre la millora presentada per dos grups diferents. |
El contingut anterior. |
Grup (4) Individual |
Fòrum |
1 + 1 |
Taula .- Distribució de les tasques corresponents al llibre “Com es construeixen els habitatges?”. En verd és la dedicació recomanada a casa. En negre la dedicació recomanada a l’aula. En vermell la complexió de les activitats.
Tema 4: Instal·lacions en els Habitatges – Esmicolem les instal·lacions de casa nostra |
||||||
Id |
Activitat |
Descripció |
Quins objectius treballaràs? |
Agrupament |
Tipologia |
Temps |
A1.1 |
QGP |
Petita activitat dels tres elements més importants del Quadre Elèctric de protecció. |
o Components que configuren les instal·lacions d’un habitatge, la simbologia corresponent i el reconeixement de la normativa de seguretat. Identificació del cost dels serveis bàsics. |
Individual |
Interactiva |
0,10 |
A1 |
Quadre de protecció de casa meva. |
Observació del quadre elèctric de casa, identificar els
elements, deduir el grau d’electrificació, ens fixem en el ID i els PIA’s. |
Individual |
Fitxer |
1 |
|
A2 |
D’on ve la meva aigua calenta? |
Descripció d’on s’obté l’aigua calenta del teu habitatge. |
Individual |
Text en línia (300 paraules) |
1 |
|
A3 |
El sifó de l’aigüera. |
Dibuixar la cota de tancament i explicació de la funció del sifó a l’aigüera. |
Individual |
Fitxer |
1 |
|
A4.1 |
Els circuits d’il·luminació de l’habitatge. |
Encaixa el circuit amb el nom i símbol de l’accionament elèctric amb el seu nom. |
Individual |
Interactiva |
0,10 |
|
A4 |
Tenim un passadís llarg. |
Esquema bifilar de la il·luminació d’un passadís. |
Individual |
Fitxer |
1 |
|
A5 |
Incorporem una característica domòtica al nostre habitatge. |
Escollir una característica domòtica i explicar la seva
instal·lació, segons els vídeos. |
Grup (2) |
Fitxer |
1 |
|
A6 |
Entrega el portfoli del projecte M2P2 |
Projecte M2P2 – LLEGIT. Tasca creada per a penjar el document del projecte, ben formatat i complet. Encara que el projecte és en grup, el document s’entrega individualment. |
Els continguts del mòdul. |
Grup (4) |
Fitxer |
2 + 5 |
M2P2 |
Esmicolem les instal·lacions de casa nostra. |
A6 completada. Fem una intervenció de grup de presentació de la millora sostenible i dues individuals sobre la millora presentada per dos grups diferents. |
Els continguts del mòdul. |
Grup (4) Individual |
Fòrum |
1 + 1 |
Taula .- Distribució de les tasques corresponents al llibre “Instal·lacions de l’habitatge”. En verd és la dedicació recomanada a casa. En negre la dedicació recomanada a l’aula. En vermell la complexió de les activitats.
8. Avaluació. Rúbricas
Avaluació inicial
L'avaluació inicial té per objecte tindre una primera idea dels coneixements dels alumnes sobre alguns dels conceptes que es tractaran durant el 1r trimestre. Les preguntes s'on de tipologia variada i estan organitzades segons els 4 "llibres" del Moodle.
Després que hagin contestat els alumnes, el professor pot treure la foto de la classe i així poder incidir més en un tema que en un altre.
Avaluació final del mòdul
S'han construït dos qüestionaris per tal d'avaluar conceptes que no han quedat treballats del tot amb les tasques que es poden contar com si fossin una tasca més.
El fet de dir que és un examen invita a alguns alumnes que es mirin la teoria una mica més i que acabin de fer les connexions de l'aprenentatge.
Els qüestionaris tenen un temps de 30 min i 20 min per respondre 10 preguntes aleatòries amb l'objectiu que cada alumne tingui unes preguntes diferents. Així, si es va malament de temps, ho poden fer perfectament a casa, ja que tenen el temps just per a contestar.
Com avaluo les tasques?
S'ha intentat que gran quantitat de tasques siguin autoavaluables per facilitar l'acció del professorat.
Hi ha tasques que cal penjar al Moodle un fitxer en pdf que necessitarà la revisió del professor.
Dintre de les tasques s'ha utilitzat qüestionaris amb pregunta oberta, però que no serà massa difícil d'avaluar, ja que es dóna la solució i el professor només haurà de valorar el grau de semblança de la resposta de l'alumne.
Per les tasques escrites s'ha construït la següent rúbrica que pot servir d'orientació.
TASCA nr. |
Nivells de valoració |
Valoració |
|||
1 |
2 |
3 |
Grup |
Alumne |
|
Contingut |
Contesta el que es demana a la tasca, però es deixa algun aspecte. |
Respon la tasca sencera relacionant-lo amb la teoria. |
Aporta noves idees relacionades amb el tema. |
|
|
Presentació |
El document està sense format i no diferencia l’enunciat de la resposta. |
El document té un format correcte per poder ser llegit. Incorpora alguna imatge. |
Utilitza elements de canvi de color i interlineat per donar més facilitat a l’hora de llegir. Incorpora imatges i/o esquemes. |
|
|
Llenguatge utilitzat |
Utilitza un llenguatge no gaire tècnic. S’entenen totes les idees exposades. |
Utilitza el llenguatge tècnic de manera adient. |
Redacta correctament, sense faltes d’ortografia i amb les idees ordenades. |
|
|
Lliurament |
Entrega més tard. |
Entrega a temps però sense mirar-se les correccions. |
Entrega amb les correccions. |
|
|
Nota total: |
Professor: |
Grup: |
Alumne: |
Com avaluo el projecte?
L'activitat per entregar el portfoli s'obrirà si l'estudiant s'ha mirat la informació inicial de l'encàrrec de feina.
L'activitat de fòrum estarà activa si s'ha entregat alguna cosa a l'activitat del portfoli digital.
Els productes del projecte són un portfoli digital i la presentació al fòrum, tant grupal com individual.
També hem dit en algun moment que si hi ha oportunitat es podria canviar el fòrum per una presentació oral dels grups a l'aula.
La valoració es fa a partir de la rúbrica de projecte.
Títol del projecte |
Nivells de valoració |
Valoració |
|||
1 |
2 |
3 |
Grup |
Alumne |
|
Tasques del projecte |
No sempre presenta i ho fa fora de termini. |
Entrega la feina sense haver cercat per ampliar-la. Ho fa fora de termini. |
Organitza i planifica correctament, fa la feina i l’amplia amb recerques. Presenta a temps. |
|
|
Participació en el grup |
Fa poques aportacions al grup i deixa als altres que treballin per ell. |
Participa, col·labora amb els companys però no fa perquè tothom treballi. Respecta el treball dels demés. |
Participa activament aportant idees i distribuint la feina, fent que tothom participi. |
|
|
Presentació de la documentació |
És insuficient per entendre el projecte. |
És la que es demana, però la presentació pot millorar bastant. Falta la introducció i les conclusions. |
Conté els apartats amb material portada, índex, introducció, conclusions i material gràfic extra. |
|
|
Exposició oral |
Participa poc en l’exposició i no és capaç d’explicar el que ha fet ell i el grup. |
Participa segons el guió però no respon quan es pregunta per una cosa que no ha fet. |
Té un guió preparat i respon a les preguntes que es fan sobre el projecte global sense problemes. |
|
|
Nota total: |
Professor: |
Grup: |
Alumne: |
La nota total sortirà de la fórmula:
Nota total projecte = 0,7 * nota professor + 0,15 * nota grup + 0,15 * nota alumne
Quina nota final posaré a l'alumne?
La nota depèn de la feina que hagi fet i de l’actitud que hagi mostrat cap als altres companys així com la seva participació en els projectes.
Així que, els alumnes han fet tasques, projectes i han tingut una actitud concreta. A continuació es mostra la taula final per ajudar a treure la nota sobre 10.
Feina feta |
|
% |
|
Tema 1-1 |
|
25 |
|
|
Tasques |
10 |
|
|
Projecte M1P1 |
12 |
|
|
Actitud |
3 |
|
Tema 1-2 |
|
25 |
|
|
Tasques |
10 |
|
|
Projecte M1P1 |
12 |
|
|
Actitud |
3 |
|
Tema 2-1 |
|
25 |
|
|
Tasques |
10 |
|
|
Projecte M1P1 |
12 |
|
|
Actitud |
3 |
|
Tema 2-2 |
|
25 |
|
|
Tasques |
10 |
|
|
Projecte M1P1 |
12 |
|
|
Actitud |
3 |
|
|
TOTAL |
100 |
|
Nota 1r Trimestre = (0,1*T_M1P1 + 0,12*P_M1P1 + 0,03*A_M1P1) + (0,1*T_M1P2 + 0,12*P_M1P2 + 0,03*A_M1P2) + (0,1*T_M2P1 + 0,12*P_M2P1 + 0,03*A_M2P1) + (0,1*T_M2P2 + 0,12*P_M2P2 + 0,03*A_M2P2)
En general, l’actitud té un pes del 12%, les tasques del 40% i els projectes d’un 48%.