Esquema per temes

  • PRESENTACIÓ M12 EIE

  • Activitat inicial EIE

    • Quan lliureu la tasca a la bústia del vostre grup classe, sols ho podeu fer en format PDF

    • Icona Tasca
      Activitat inicial EIE 2HIGA Tasca
      No disponible llevat que es donin totes les condicions següents: Pertanyeu al grup HIGA2
    • Icona Tasca
      Activitat inicial EIE 2HIGB Tasca
      No disponible llevat que es donin totes les condicions següents: Pertanyeu al grup HIGB2
    • Icona Tasca
      Activitat inicial EIE 2HIGC Tasca
      No disponible llevat que es donin totes les condicions següents: Pertanyeu al grup HIGC2
  • A0

    A0: ESTUDI DEL SECTOR PRODUCTIU DE LES CLÍNIQUES DENTALS PREVI A L’INICI DEL PROJECTE.


    DISTRICTES (HIG B2 i HIG D2) 

    DISTRICTES (HIG A2 i HIG C2) 

    1. Ciutat Vella (Districte 1)

    2. Eixample (Districte 2)

    3. Sants Montjuïc (Districte 3)

    4. Sant Martí (Districte 10)

    5. Les Corts (Districte 4)

    1. Nou barris (Districte 8)

    2. Gràcia (Districte 6)

    3. Sant Andreu (Districte 9)

    4. Horta Guinardó (Districte 7)

    5. Sarrià Sant Gervasi (Districte 5)


    1. Estudi del sector productiu de les clíniques dentals a la ciutat de Barcelona: Cada equip de treball treballa un districte (A sorteig, excepte si el grup classe es posa d’acord en repartir-se els diferents districtes sense conflicte) 

    • Primer cal identificar les característiques sociodemogràfiques i econòmiques del districte. 

    • Després, identificar les diferents clíniques dentals que hi ha en el districte i seleccionar i treballar-ne 4 amb profunditat. Si no és possible, s'han de treballar, com a mínim 3, i s’haurà de justificar el fet que no hagi la possibilitat de treballar la quarta clínica. Els tipus de clíniques possibles, s'enumeren a continuació: 

      • una clínica familiar, amb pocs boxes,

      • una clínica gran que disposi de molts boxes (entre 8 i 10 mínim), 

      • una clínica que formi part d’una gran cadena de clíniques dentals o un reconegut franquiciat; a més a més,  s’ha de cercar informació general de l’empresa o franquiciat.

      • una quarta clínica, que tingui algun element clarament diferenciador envers la majoria de clíniques dentals, sigui pel servei que presta, el col·lectiu al que s’adreça, la titularitat o alguna altre qüestió que considereu.

    • De cada una de les 4 clíniques, cal cercar informació suficient per poder fer una descripció dels serveis que ofereix (especialitats), equip professional, característiques estructurals de la clínica, tecnologia punta, mitjans de comunicació que utilitza (xarxes socials, web….), sistema de concertació de visites i tot allò que considereu, així com si disposa d’algun aspecte i/o servei diferenciador de la resta de clíniques. 

    • Com a conclusió del bloc, feu una anàlisi comparativa entre les clíniques seleccionades i estudiades centrant aquesta anàlisi en els punts forts i febles de cada tipus de clínica.

    1. Exposició a la resta de grups (avaluable): 

    • Utilitzar un material de suport en format digital. 

    • L’exposició ha de contenir: 

      • introducció, si és possible que capti l’atenció del públic, 

      • cos de l’exposició, amb una selecció acurada de la informació més important explicada correctament, 

      • conclusió .o resum d’idees clau per a finalitzar, que faciliti el tancament.

    • No us oblideu de la comunicació no verbal, com la naturalitat de la posició i moviment del cos, mantenir un bon contacte visual amb el públic, evitant llegir excepte puntualment, etc….  




    Alumnat DUAL: Orientació professional

  • A1

    A1: PRESENTACIÓ DE: PROPOSTA DE MILLORA/SERVEI CLÍNICA DENTAL O RESOLUCIÓ D’UN O MÉS REPTES/PROBLEMES ENTITAT SOLIDÀRIA

    (L'alumnat dual sols optarà a l'opció 1.1)
    1. La idea prototip, pot consistir en una de les opcions següents: 1.1. Una proposta de millora dirigida  a una de les clíniques dentals on l’alumnat de l’equip de treball fa les pràctiques (FCT). L’objectiu és que l’equip de treball pugui detectar necessitats de nous serveis (nous departaments,  externalització de serveis, campanyes de conscienciació/educació) o millores dels ja existents a la clínica. Les propostes  han de ser compatibles amb la figura del higienista bucodental i no sols es tracta de fer propostes creatives, és important que aquestes aportin valor afegit a la clínica i/o als seus usuaris (propietat, treballadors o pacients) i siguin viables. 

    Com podeu procedir per arribar a formular i validar la proposta de millora:

    • Primer de tot, cal portar a terme un estudi comparatiu entre les diferents clíniques on els membres de  l’equip de treball fa pràctiques. 

    • El grup estableix uns ítems o continguts de la informació a compartir de cada clínica. Un cop acordats els ítems, extraieu la informació i la anoteu en un document compartit. Aquesta informació la podeu extreure de l’observació en la realització de les pràctiques.

    • També cal pensar en complementar la informació extreta de l’observació, acordant i establint  entre 3 a 5 preguntes, que haureu de formular  a la persona de referència que us fa el seguiment de les pràctiques a la clínica dental, preguntes que us ajudin a poder completar la  informació per detectar possibles necessitats i  fer propostes de millora o de nous serveis. No feu preguntes es respostes de les quals no us ajudin a construir la proposta.

    • Un cop recollida tota la informació, cal exposar o explicar la informació de cada clínica a la resta dels membres de l’equip de treball i resoldre els dubtes que hagin anant sortint 

    • Seguidament, cada membre de l’equip ha de fer, obligatòriament,  una proposta de millora o nou servei associada a una de les clíniques, que no ha de ser obligatòriament la seva, sinó d’aquella clínica on  consideri que és més necessària i viable la proposta.

    • Finalment, entre tots i totes heu de decidir la proposta de millora o servei que voleu desenvolupar i informar  la clínica; heu de  mostrar disponibilitat a rebre les crítiques o peticions que us puguin fer. 

    • Tot aquest procés ha de quedar registrat a través d’un document ubicat a la  carpeta de l’equip o grup del Moodle. Aquest document ajuda al  professorat a entendre millor el procés del grup previ a la definició de la proposta. 

    • 1.2. Resolució d’un o més reptes o problemes a iniciativa d’una clínica dental solidària. En aquest cas, s’ha d’atendre els reptes proposats per la clínica o entitat, cercar les solucions i portar-les a terme, amb la validació de la clínica o entitat. 

    Primer de tot, aclarim el concepte de repte: És un problema o una oportunitat que no té encara una solució coneguda, i per a trobar-la cal fer un diagnòstic que aprofundeix en les causes que el provoquen. Un repte genera un estímul o desafiament a les persones per assolir un objectiu o una solució a un problema real. Aquest problema o necessitat es pot derivar d’una amenaça o una oportunitat internes o externes a l’organització. L’objectiu ha de ser concret i ambiciós, però realista. És important comprovar que sigui pertinent i rellevant, perquè valgui la pena assumir els costos de l’esforç. ha d’haver voluntat de resoldre’l i haver pres una decisió conscient de treballar en equip per a abordar-lo. 

    Com procedir en cas d’optar per la resolució de reptes:

    • Caldrà fer una cerca de les possibles entitats solidàries del sector bucodental ubicades dins el territori espanyol,  per conèixer la ubicació, serveis i qualsevol altre aspecte esencial.d’aquestes. 

    • Un cop tingueu tota la informació i l’hagueu analitzat, heu de contactar amb una de les entitats solidàries,  la que vosaltres escolliu, per oferir la possibilitat de posar-vos a la seva disposició per treballar en la resolució de possibles reptes que us vulguin proposar. 

    • Un cop l’entitat dona resposta mostrant el seu interés, cal programar una reunió online amb l’entitat, on haurà d’assistir tots els membres de l’equip de treball, així com un/a professor/a de la PR1, com a mínim. Cal que quedi tot el procés i informació registrada seguint les mateixes instruccions detallades l’apartat 1.1. (últim punt del procediment). 


    1. Descripció de la proposta prototip (proposta de millora o servei a una clínica dental o repte d’una entitat solidària del sector bucodental). Aquí comenceu a elaborar un document viu que anireu completant al llarg del curs i que estarà ubicat a la carpeta compartida del moodle. Seguiu aquesta estructura segons l’opció escollida:


    Proposta de millora o servei a una clínica dental

    Repte o problema d’una entitat solidària del sector bucodental

    2.1. Presentació del grup emprenedor i situació de partida

    2.2. Descripció de la clínica dental i la proposta de millora o servei

    2.2. Descripció de l’entitat i del repte

    2.3. Objectius a assolir

    2.3. Problemàtica que aborda i definició dels objectius del repte 

    2.4. DAFO,  amb proposta de decisions estratègiques

    2.4. Investigació i coneixença de la situació de partida, elaborant una DAFO, amb propostes de solució  


    • El DAFO és un instrument de gestió que, de forma resumida, permet conèixer d'una manera clara i ràpida quina és la situació interna i de partida de la proposta, projecte o repte (punts forts i febles) i sobre l'entorn en el qual desenvolupa la seva activitat (amenaces i oportunitats).

    • Per a una correcta utilització ha de tenir-se en compte que les oportunitats i les amenaces són situacions externes a l'activitat però  que afecten a l’empresa/entitat i al sector en qüestió. Per tant són el resultat de l'anàlisi externa. 

    • Per altra banda, les fortaleses i les debilitats són característiques internes de l’empresa/entitat a qui va adreçada la proposta de millora o de qui planteja el repte. Són la conseqüència de l'anàlisi interna. 


    No us oblideu de treballar la part final i més important: 


    DECISIONS ESTRATÈGIQUES o PROPOSTES DE SOLUCIÓ.


    • en cas de treballar un proposta de millora o servei, prengueu decisions estratègiques que puguin ajudar a corregir aquells aspectes més negatius detectats  i assegurar o reforçar els més positius,

    • en el cas d’haver de proposar solucions davant un repte o problema, feu una pluja d’idees sobre propostes de solució reals i viables tenint en compte la informació treballada a la DAFO.


    1. Presentació de la proposta prototip a la clínica dental. Heu de dissenyar un material de suport específic digital que haureu d’enviar a la clínica dental  i que ha de ser elaborat amb una eina digital diferent a l’utilitzada a la presentació del bloc 0. El material digital, l’enviareu a la bústia moodle amb format PDF. Ha de ser clar i sintètic, poc extens, però amb la informació necessària i molt visual. L’objectiu és aconseguir un feedback de la clínica. 

    En el cas del repte, s’ha de programar i convocar una reunió online, amb suficient temps d’antelació, amb l’entitat solidària i, com a mínim, amb el/la mateix/a professor/a que va assistir a la primera reunió. Els objectius són presentar les solucions en les què s’han pensat fins ara per tal que l’entitat les validi, i  acordar les accions a portar a terme.  

    Cal fer acta de la reunió i enviar-la a les persones que hi han participat. Ja es decidirà  el tipus (format) de material que s’ha de portar a la reunió. La reunió i l’acta han d’estar fetes dins els terminis del bloc 1.


  • A2

    BLOC 2: DESENVOLUPAMENT DE LA IDEA  PROTOTIP O SOLUCIÓ DEL REPTE

    A continuació, es detalla el desenvolupament de la idea prototip (punt 1) i el desenvolupament de les solucions corresponents al repte (punt 2)


    1. Desenvolupament del prototip: 

    Si s’ha rebut feedback de la clínica dental, s’ha de tenir en compte per al  desenvolupament del prototip.  

    1.1. Descripció dels processos i procediments pel desenvolupament de la idea. Incloeu-hi un cronograma. 

    1.2. Pressupost de les inversions i despeses. Organitzeu el pressupost segons els processos i cronograma. A través de taules podeu organitzar el llistat d’inversions i despeses, indicant el concepte i unitats, imatge, preu, proveïdor i, només  si no es paga al comptat, indica la  forma de pagament. 

    1.2.1. Inversions (mobiliari, maquinària o equips, materials per desenvolupar el servei i altres inversions depenent del servei). 

    1.2.2. Despeses (material fungible, recursos humans i altres despeses depenent del servei).

    1.3. Previsió i justificació dels resultats econòmics i/o valor afegit que s’espera obtenir. En el cas dels resultats econòmics, podeu utilitzar un pla de tresoreria a través d’un full excel que inclou, mes a mes, la sortida de diners de les inversions i les despeses, així com les entrades de diners dels ingressos previstos en la implantació de la proposta (adjunta l’excel a la memòria o fes una captura i l'enganxes a la memòria). En cas que no hagi una previsió de increment dels ingressos, o sigui realment difícil calcular quantitativament uns ingresos concrets, no cal utilitzar un excel, en la mateixa memòria. Heu de justificar el valor afegit que es preveu aconseguir de forma sintètica, organitzada, convincent i motivadora per a la clínica.


    1. Desenvolupament de les solucions del repte: 

    2.1. Breu descripció dels processos i procediments de les accions validades a les reunions, indicant la temporització o cronograma i la previsió de costos econòmics que es preveu en la implementació.

    2.2. Implementació de les accions validades a la segona reunió.


  • A3

    A3: PRESENTACIÓ DEL SERVEI. AVALUACIÓ DEL RESULTAT DEL REPTE


    1. Memòria: 

    • Revisar i adequar la memòria escrita tenint en compte que ha d’incloure els continguts dels blocs 1 i 2. En el cas del repte, s’hi ha d’incloure l’avaluació del resultat que es durà a terme a través d’una 3a reunió online dins les dues primeres setmanes a partir del 22 d’abril. Com sempre, caldrà força anticipació en portar a terme la convocatòria a les diferents parts que hi participen en aquestes reunions per tal que se’n pugui confeccionar l’acta en aquest termini. 

    • La memòria escrita ha de contenir: portada; índex; el contingut treballat, a partir de l’apartat 2 del bloc 1 fins el bloc 2 inclòs, tot seguint l'estructura utilitzada fins ara;  webgrafia; i annexos, només si els considereu necessaris.


    1. Presentació del projecte a la resta de la classe, davant d’un tribunal format per professorat del mòdul (M13).  

    • Durada de l’exposició: entre 12 i 15 minuts. 

    • No s’ha de lliurar cap material: cada grup decideix com fer la presentació i el professorat ho avalua al llarg de l’exposició. 

    • L’objectiu és vendre la proposta de millora, com si el tribunal fos la clínica. No cal entrar en les dades econòmiques, però si en el valor afegit que es pot aconseguir i serà obligatori  fer un tastet o demostració de la pròpia proposta de millora. En el cas de repte, l’objectiu és compartir amb la resta de la classe, el procés i experiència al llarg del desenvolupament del repte, el material digital ha de ser molt senzill, en tot cas seria valorable l’aportació algunes imatges del procés.




  • Accés alumnat dual. Carpetes i materials