1. Presentació del tema

La TerraLa massa de la terra és d'uns 5.973.600.000.000.000.000.000.000 kg. La càrrega de l’electró és de 0'0000000000000000001602 Coulombs. Com aquestes, existeixen moltes altres quantitats que, perquè són molt grans o molt petites, a l'hora d'escriure-les cal posar moltes xifres, bàsicament zeros.

Si fem ús de potències de 10, simplificarem l'escriptura d'aquestes quantitats.

Així, com 10n és un 1 seguit de n zeros podem expressar la primera quantitat com: 5.9736 x1024kg. (deixarem sempre una sola xifra entera i la resta en format decimal)

Per altra banda, com  10^{-n} = \frac{1}{10^n}0,0...01 amb l'1 en la posició decimal n, podem expressar la segona quantitat com: 1,602 x10-19C.

D'aquesta forma d'escriure quantitats molt grans o molt petites en diem notació científica.

Imatge de WikiImages en Pixabay

2. Activitats

Les activitats que trobaràs en aquest tema estan explicades, indicada de forma clara la tasca que has de desenvolupar, la forma i format com has d'entregar la tasca i com s'avaluarà l’activitat. Cal que tinguis cura a l'hora d'entregar les tasques segons com es demanin. També s'hi especifica com es considera completada l'activitat.

3. Pla de treball

El teu professor/a et guiarà al llarg de tema i et pautarà les activitats que hauràs d'anar fent.

Cal que vigilis sovint el calendari i als fòrums d'avisos i notícies i de Dubtes del curs.

El tema està preparat perquè comencis estudiant el llibre de l'apartat Recursos i després, facis les activitats que se't proposen en l'apartat d'Activitats. La primera activitat és de repàs de conceptes que seran necessaris posteriorment.

4. Objectius

  • Estimar, mesurar i calcular longituds, àrees i volums d’espais i objectes amb una precisió adequada a la situació plantejada i comprendre els processos de mesura, expressant el resultat de l’estimació o el càlcul en la unitat de mesura més adequada.

  • Obtenir mesures indirectes en la resolució de problemes d’àmbits diversos, i relacionar-ho amb els mitjans tecnològics que actualment s’utilitzen per fer mesures indirectes.

  • Expressar oralment i per escrit raonaments, conjectures, relacions quantitatives i informacions que incorporin elements matemàtics, simbòlics o gràfics, valorant la utilitat del llenguatge matemàtic i la seva evolució al llarg de la història.

  • Representar conceptes o relacions matemàtiques de diverses maneres, ser capaç de comprendre les dels altres i valorar la més adequada a cada situació.

5. Avaluació

Concretant respecte als continguts i activitats del curs.

En aquest tema es fa una valoració de les activitats que us proposem per treballar individualment d'acord amb puntuacions numèriques o a qualificació senzilla en uns casos, una guia d'avaluació o una rúbrica en d'altres. En aquests dos darrers casos veuràs la guia o la rúbrica en l'activitat perquè puguis saber com se t'avaluarà. En la definició de la tasca tindràs les orientacions adients per tal que puguis saber quin ha de ser el resultat esperat.

Les activitats són diverses i l'activitat final consisteix en un petit projecte resum del que s'ha treballat.