1.      El text estàndard

El TdR s’ha d’escriure en registre estàndard científic (o acadèmic) I  d’acomplir quatre condicions: a més de les ja conegudes d’adequaciócoherència i cohesió, comunes a textos de qualsevol nivell,  el TdR, com qualsevol text de registre estàndard, ha de ser correcte des de tres punts de vista: el gramaticall’estilístic i el formal.

2.      La correcció gramatical.

La correcció  gramatical és la subjecció d’un text a les normes  que  estableix una autoritat lingüística reconeguda com a tal pels parlants.   En el cas del català, el text de registre formal s’ha de sotmetre al  conjunt de regles prosòdiques, ortogràfiques, morfosintàctiques  i lèxiques que constitueixen la normativa lingüística vigent, representada en primer lloc per la Gramàtica, el Diccionari de la llengua i altres documents  sancionats per la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC)  .

1.    

2.    

2.1.   Eines per a la correcció  gramatical

1)      Eines bibliogràfiques: manuals, diccionaris, gramàtiques, llibres de text...

2)      Eines en línia: correctors,  diccionaris en línia, manuals en línia...

2.2.   Pas previ: Softcatala.org

Web que aplega els principals recursos en línia gratuïts per a la correcció gramaticalà vegeu apartat Rebost/llengua.

2.3.   Correctors gramaticals

1)      El corrector del Word.

2)      Languagetool (https://languagetool.org/ca/)

(errades que detecta el corrector del word)

Em de tocar de peus a terra

El sentit de les farses fetes no es desprèn de les paruales que les formen i cada llengaa té les seves. Això fa que, en general, no es puguin traduïr literalment. A madrid ens prenen el pèl però no ens levantan la camisa ni diuen que fer-ho sigui soplar y hacerbotellas, que o és. en cannvi, aquí n'hi ha mòlts que "s'enduen el gat a l'aigua" o "maregen la perdiu" i, quant els dius que haurien  d'escriure "se surten amb la seva" o "emboliquen la troca", els costa entendre per què [...]

Sí en Castellà tener los pies en el suelo no és el contrari de soñartortillas i hacer volar palomas -amb la genial excepció de Josep Pla-, amb molta mes raó cal que esta llengua amenaçada no deixi de tocar de peus a terra.

(errades que detectalanguagetool)

Em de tocar de peus a terra

El sentit de les farsesfetes no es desprèn de les paruales que les formen i cadallengaa té les seves. Això fa que, en general, no es puguintraduïrliteralment. A madridensprenen el pèlperò no enslevantan la camisa ni diuen que fer-ho siguisoplar y hacerbotellas, que oés. encannvi, aquí n'hi ha mòlts que "s'enduen el gat a l'aigua" o "maregen la perdiu" i, quant els dius que haurien  d'escriure "se surtenamb la seva" o "emboliquen la troca", els costa entendre per què [...]

Sí en Castellàtener los pies en el suelo no és el contrari de soñar tortillas i hacervolarpalomas -amb la genialexcepció de Josep Pla-, ambmoltames raó cal que estallenguaamenaçada no deixi de tocar de peus a terra.

 

Errades que no detecta el corrector del word i sí languagetool :

·         La prova consistia en saltar més lluny que els altres

·         Si hagués vingut, tot hagués anat bé.

·         L’home amb el que vaig parlar…

·         Va ser una mesura disciplinar

·         Viu ala ciutat de Manchester...

2.4.   Diccionaris en línia

1)       Diccionari de l’IEC ( http://dlc.iec.cat/ )  , diccionari normatiu i oficial.

2)       Diccionari Alcover-Moll  ( http://dcvb.iecat.net/),  diccionari més complet i extens.

3)       Centre de Terminologia (http://www.termcat.cat/) , vocabularis de neologismes, termes científics, manlleus...

4)       Els diccionaris de Larousse (www.diccionaris.cat): de sinònims, bilingüe...

5)       Els diccionaris d’Enciclopèdia Catalana ( www.diccionari.cat) :  normatiu, bilingüe...

3.      La correcció estilística

Els grans mitjans de comunicació i els serveis lingüístics de l’Administració i de les Universitats es doten de llibres d’estil que van més enllà de les tradicionals gramàtiques, perquè no solament integren  qüestions de normativa sinó que també recomanen criteris d’estil  per als textos de registre estàndard que han de crear els seus treballadors o alumnes.  Totes aquestes normes i recomanacions persegueixen un sol objectiu:  la millor llegibilitat i la correcció, tot alhora, del text. 

3.1. Llibres d’estil en línia

1)  El portal  Ésadir       (www.esadir.cat ),  deTV3 i Catalunya Ràdio

2) La web del Servei Lingüístic de la UOC (www.uoc.edu/serveilinguistic)

        3.2. Normes bàsiques d’estil

1.       Dividim el text llarg en paràgrafs ordenats i equilibrats.

2.       Construïm oracions concises i  d’estructura sintàctica   clara :

 

Clàusula innecessàriament allargassada : La Laia és  una dona que  val molt.     La raó per la qual va arribar tard és que se li va parar el cotxe.

 

Enumeració  mal redactada: cada element enumerat té una estructura sintàctica diferent.

Les obligacions del delegat de classe són:

-          Avisar el professor de guàrdia quan falti el professor.

-          Quan hi hagi una queixa, transmetre-la al tutor.

-          Si falta guix,  reposar-lo.

-          S’encarrega de dir als alumnes que  pugin les cadires al final de la classe.

 

Oració amb acumulació de relatius:Judit Abella, que és l’alumna   que va guanyar el premi literari que va convocar l’AMPA  de l’institut, ha publicat  un poemari.

I també cal evitar:  abús de gerundis, gerundis de posterioritats, complements coordinats no paral·lels...

3.       Mantinguem l’ordre neutre dels elements de l’oració.

Element desplaçat : Mar i Cel  Guimerà la va escriure el 1888.El pa el va anar a comprar de pressa. La publicitat podem dir que té...

 

4.       Limitem l’ús de  la veu passiva, de la impersonal , de la negativa i de l’estil indirecte.

 

Veu passiva:  Primer se sofregeix la ceba, després s’aboca el pebrot

Impersonal:  La mort de Joan Queraltó va produir-se entre les 3 i les 5 de la matinada

Negativa:  El curs no s’acaba fins a finals de maig

Discurs Indirecte: El professor va dir que si no sortia el culpable  (que) tothom es quedaria...

 

5.       Evitem els  barbarismes i  els  vulgarismes,  i limitem els  arcaismes  i els cultismes.

 

Barbarismes:adelantar, aplaçar, disfrutar,  tamany, airbag, e-mail, snowboard, drone...

Vulgarismes:  birra, catejar,  fer-se el longuis, dingú...

Arcaismes i cultismes:  àdhuc,   car , de bell antuvi

 

6.       Suprimim les repeticions innecessàries, estalviem tòpics, controlem els tics i evitem mots sobrers.

Repeticions: La primera poesia de Verdaguer ja era una poesia romàntic

Tautologies:  absolutament gratis, personalment penso que...  actualment en vigor

Crosses:   A nivell econòmic el projecte és viable; D’alguna manera el que passa una mica és que... Un tema que m’interessa molt...

Mots pobres: La calçotada és una cosa típica...; va fer mal temps durant un munt de dies.

Unions lèxiques i frases fetes gastades:  ciutat comtal, astre rei, aportar el seu granet de sorra.

Circumloquis i perífrasis:  evolucionar favorablement, fer acte de presència, posar en llibertat, en repetides ocasions, recursos econòmics...  En aquests moments no tenim disponibilitat de recursos econòmics.

 

7.       No cometem amfibologies ni confusions semàntiques.

Amfibologies: els veïns comentaven el discurs contra la corrupció de l’alcaldessa

Confusions: tragèdia humanitària, infringir un càstig, titllar algú de savi, ampolla/butllofa,

 

8.       Evitem l’ús discriminatori del llenguatge.

Masculí en lloc de femení:  l’advocat Mariona Puig i l’enginyer Antònia Roig

Expressions tòpiques:  les dones de la neteja,  els metges i les infermeres,  ... ha mobilitzat tots els seus homes...

Masculí genèric:   Els ciutadans... el professorat... els joves

 

9.       Restringim els adverbis en –ment i no fem cacofonies.

Adverbis en –ment:    No estic suficientment informat;  actualment;  generalment...

Cacofonies: L’aprovació de la moció va ser possible per la gestió del cap de l’oposició

4.      La correcció tipogràfica

 

La correcció tipogràfica dels textos formals escrits, o ortotipografia,  s’encarrega sobretot  de dos aspectes:

 

•             La presentació gràfica de l’original (disseny gràfic, marges, disposició del text, tipus de lletra, espaiat...) : DinA4, marges de 2.5 cm, alineació completa ( justificació),  inici de paràgraf a doble espai, lletra 11 o 12, interlineat d’1,15 o 1,5, lletra rodona   Arial o similar. Cal singularitzar la lletra de tot allò que no és cos: citacions, peus de pàgina, peus de foto...

 

•             L’ús de majúscules i minúscules:  Consultem la web de la Universitat Oberta de Catalunya  (google: majúscules i minúscules,  http://www.uoc.edu/serveilinguistic/criteris/convencions/majuscules_minuscules.html)

 

EXERCICIS.Millora la llegibilitat de les següents oracions i fragments:

 

·         Ja he teclejat 14 pàgines del treball.

·         Saps què?  Faré la vista grossa

·         Tal i com vaig advertir...

·         A començaments dels vuitanta triomfava la música disco

·         El professor no pot amb els seus alumnes .

·         Para de posar-me pegues.

·         Me’n vaig a estudiar als USA

·         Els autors de la bretolada s’han fugat.

·         La majoria de les meves amigues no saben ballar.

·          Un gran nombre de joves no volen marxar de casa.

·         Segons va fer públic ahir per boca del portaveu del club, Ricard Fusté, la junta directiva es mostra contrària, per raons esportives i econòmiques, al fet que la Lliga de Futbol Professional imposi un canvi en l’horari dels partits de la propera  jornada de lliga.

·         L’estudiant, a més d’anar a classe, la seva obligació és interessar-se de debò per l’assignatura.

·         Una cosa és cert: van complir tot el que s’havien compromès!        

·         En el mil•leni passat hi havien tantes pors com en l’actual.

·         Vaig comprar uns quants còmics i el Pep també es va quedar un munt.

·         I anem ara per les notícies de rabiosa actualitat.

·         L’espectacle té una durada aproximada de dues hores.   

·         Hi ha hagut un increment de la demanda de cursos de natació per a nadons.      

·         S’ha produït un incendi en un pis del barri de la Teixonera

·         Tinc  plena consciència de la decisió que he pres.

·         La policia ha procedit a la detenció dels  tres  sospitosos

·         En la jornada d’ahir es van produir grans precipitacions de neu en tota l’àrea del Pirineu Oriental.

·         D’alguna manera el que va passar fou que a l’hora de la veritat el professor no es va veure amb cor de posar l’examen sorpresa.

·         Quin ha estat el fals pretext que s’ha inventat aquest cop per no ajudar-te a la cuina?  

·         De resultes d’un  accident, he patit  una intensa hemorragia de sang pel nas.

·         Finalment acabaré donant les gràcies especialment als meus pares.

·         Posteriorment vam saber que estàvem completament equivocats.

·         Núria Gavarró, tinent d’alcalde d’Olost, ...

·         Anna Pérez és la  metge pediatre del poble.

·         Finalment acabaré donant les gràcies especialment als meus pares.

·         Posteriorment vam saber que estàvem completament equivocats.

·         Núria Gavarró, tinent d’alcalde d’Olost, ...

·         Anna Pérez és la  metge pediatre del poble.

·         jehovà és totpoderós.

·         el millor dia és dissabte

·         aniré a la processó de divendres sant.

·         la millor moto és la bultaco.

·         com enyoro les pel•lícules de  tarzan i  xita.

·         Vaig anar a Vladivostok amb l’orient express.  Allí vaig llogar un mercedes.

·         L’huracà katrina va devastar Nova Orleans



Darrera modificació: dijous, 17 de gener 2019, 20:48