Presentació

L'ésser humà, com la majoria dels animals, necessita una cura i protecció constant en els primers anys de vida. Les necessitats físiques són primordials en els primers estadis de vida. A les escoles infantils s'ha d'assegurar la cobertura d'aquestes necessitats bàsiques, oferint també una constant atenció al desenvolupament dels hàbits d'autonomia personal que permetin als infants el seu desenvolupament òptim.

Cal que els educadors tinguin una bona formació sobre el desenvolupament dels infants en aquest tram d'edat per tal de cobrir adequadament les seves necessitats.

Els continguts d'aquest mòdult aporten els coneixements bàsics i fonamentals que el tècnic superior en Educació infantil ha de tenir assolits per tal de desenvolupar la seva tasca educativa de manera eficaç.

El tractament de les necessitats bàsiques són cabdals en l'educació infantil. Proporciona als infants un entrenament valuós que els portarà a adquirir uns hàbits saludables en el futur, per esdevenir homes i dones amb una bona salut física i mental.

En la unitat 1“Atenció i cura de l'alimentació dels infants” treballareu, doncs, continguts referits a nutrició i dietètica infantil. A més, es descriuen els principals trastorns alimentaris que us podeu trobar a l'escola infantil. També se us donaran pautes per a l'organització i la intervenció en l'adquisició d'aquests hàbits.

Seguidament, en la unitat 2“Atenció i cura de l'activitat i el descans infantil” es descriurà el cicle d'activitat i descans dels infants, i també les alteracions i els trastorns que es poden donar.

En la unitat 3“Atenció i cura de la higiene dels infants” s'inclourà un recull dels conceptes més importants referits a la higiene infantil i es farà una descripció acurada del procediment a seguir a l'hora de portar a terme la higiene dels infants a l'escola infantil. També es detallaran les alteracions i els trastorns que hi pot haver en la higiene dels infants.

En la unitat 4“Programació i avaluació d'hàbits d'autonomia personal” es mostrarà quina ha de ser l'actitud i quines estratègies s'han d'utilitzar per adquirir-los. El paper de l'educador és tan essencial a l'escola com el dels pares a la llar. Aquí aprendreu a planificar activitats i a programar la intervenció educativa que heu de fer per a l'adquisició dels hàbits d'autonomia.

També s'explicarà la coordinació de l'escola amb la família i la importància que té en l'educació dels infants, i encara més quan s'ha de coordinar el treball d'hàbits que es fa a l'escola amb la realitat de la llar. No hi ha d'haver cap desajust en aquest aspecte i els esforços dels educadors s'han de dirigir cap a una comunicació amb els pares. També aprendreu els instruments necessaris per controlar i valorar l'adquisició dels hàbits dels infants.

En la darrera unitat5 “Intervenció en situacions d'especial dificultat”, veureu que la cura de l'infant també inclou la de les necessitats de salut i seguretat. És important que l'educador tingui una visió global de les malalties infantils principals i dels principis bàsics de la seguretat, pel que fa als accidents infantils i la manera de prevenir-los, que li permeti actuar eficaçment davant situacions de perill i risc.