En una peça teatral intervenen multitud de professionals que donen una unitat al “producte”. Malgrat que

l’alumne del cicle formatiu de grau superior en tècniques d’actuació teatral, s’està formant per ser actor o

actriu, cal que sigui coneixedor o coneixedora de tot allò que pren part dins d’aquesta professió.

Aquesta U.F. dins del mòdul 6 va estretament lligada a la unitat formativa 6.3 Taller final, i en aquest sentit

complementarà en tot allò que calgui, al muntatge triat per l’equip docent com a taller de final de curs.

Història de les arts escèniques.

La UF de TREBALL D’ESCENES  s’impartirà de forma anual durant el curs de 2n del CFGS en Tècniques d’Actuació Teatral.

En el desenvolupament d’aquesta assignatura l’alumnat haurà d’adquirir els les eines per a interpretar escenes de teatre. El treball s’articularà a través del treball guiat pel professorat, a partir de la proposta de diferents estils formals del teatre de text. La UF és un suport al Taller Final del cicle així que sovint les escenes a treballar tindran una connexió directa amb el MUNTATGE. El treball serà eminentment presencial i pràctic, i requerirà de treball autònom fora de l’aula de treball en grup.

AVALUACIÓ

L’avaluació es farà de forma trimestral. La mitjana aritmètica dels trimestres determinarà la mitjana final de la matèria a final de curs.

Continguts pràctics: 60% treball pràctic a classe, 20% presentació del treball pràctic.

Continguts teòrics: 10% entrega de treballs escrits (tipus memòria sobre una pràctica o de tipus purament teòric)

Assitència, actitud i participació: 10%


L’assistència a les classes és obligatòria. Amb una assistència inferior al 80%, l’assignatura no s’avaluarà. Així mateix, totes les pràctiques a presentar i treballs teòrics són d’entrega obligatòria per a l’avaluació de l’assignatura.





La UF Dicció II aprofundirà i ampliarà els coneixements de DICCIÓ I, assentant els conceptes de ritme i mètrica catalana i aprofundint en el domini del text i la seva elocució com a forma expressiva. Es treballarà la connexió imaginari-paraula i les diferents estructures formals teatrals (vers, prosa, teatre poètic, postdramàtic) i com enfrontar-s’hi.


AVALUACIÓ

L’avaluació es farà de forma trimestral. La mitjana aritmètica dels trimestres determinarà la mitjana final de la matèria a final de curs.

Continguts pràctics: 40% treball pràctic a classe, 20% treball pràctic que requereix de treball autònom (pràctiques, treballs o tallers).

Continguts teòrics: 30% entrega de treballs escrits (tipus memòria sobre una pràctica o de tipus purament teòric)

Assitència, actitud i participació: 10%


L’assistència a les classes és obligatòria. Amb una assistència inferior al 80%, l’assignatura no s’avaluarà. Així mateix, totes les pràctiques a presentar i treballs teòrics són d’entrega obligatòria per a l’avaluació de l’assignatura (a no ser que la docent indiqui allò contrari).





En el desenvolupament d’aquesta assignatura l’alumnat haurà d’adquirir els recursos i coneixements necessaris per a utilitzar la veu parlada com un mitjà expressiu i les eines de dicció i elocució teatral com una eina actoral imprescindible per al treball de teatre de text. Es treballarà principalment la fonètica en el registre estàndard central de la llengua catalana, la connexió imaginari-paraula i tècniques d'estructuració del pensament a través d'un text donat, així com les diferents estructures formals teatrals (vers, prosa, teatre poètic, postdramàtic) i com enfrontar-s’hi. 

OBJECTIUS GENERALS:

  • Integrar un registre "neutre" de la parla a través del domini del català estàndard central.

  • Conèixer i poder interpretar les diferents formes d’escriptura dramàtica (vers, prosa, textos postdramàtics).

  • Aplicar la tècnica de la veu parlada al servei de la paraula, el text i l’imaginari personal.

OBJECTIUS ESPECÍFICS.

  • Entrenar i ampliar el registre vocal, de timbre i de tessitura.

  • Agilitzar l’articulació vocal.

  • Analitzar i corregir les dificultats fonètiques personals, al servei d’una oralitat més clara.

  • Adquirir i dominar les eines de puntuació a favor de l’oralitat.

  • Adquirir les eines per a analitzar el vers per a una bona comunicació d’aquest.

  • Poder establir la relació entre el propi imaginari, el text, la veu i la parla (prosòdia).

  • Entendre la necessitat del “desig” per a la comunicació mitjançant el text.

AVALUACIÓ

L’avaluació es farà de forma trimestral. La mitjana aritmètica dels trimestres determinarà la mitjana final de la matèria a final de curs.

Continguts pràctics: 40% treball pràctic a classe, 20% treball pràctic que requereix de treball autònom (pràctiques, treballs o tallers).

Continguts teòrics: 30% entrega de treballs escrits (tipus memòria sobre una pràctica o de tipus purament teòric)

Assitència, actitud i participació: 10%


L’assistència a les classes és obligatòria. Amb una assistència inferior al 80%, l’assignatura no s’avaluarà.

Així mateix, totes les pràctiques a presentar i treballs teòrics són d’entrega obligatòria per a l’avaluació de l’assignatura.




DESCRIPCIÓ DE L'ASSIGNATURA:

Aquesta assignatura té una importància clau per a facilitar a l’alumnat:

- La consciència de l’ús corporal, postura, energia, desbloqueig, fluïdesa del moviment i millora de l’esquema corporal.

- La coordinació i interacció entre l’espai, el so i el moviment.

- I el condicionament físic des de la correcta col·locació corporal.

Per aquests motius és comprensible que es treballi des del primer curs del cicle. Hi haurà pràctiques de caire individual ja que el coneixement i entesa del propi cos, les seves emocions i les necessitats personals són particulars de cadascú. No obstant es faran també pràctiques grupals i de cadascú dels membres del grup cap a la resta de companys/es. Es començarà amb activitats més dirigides pel professor però amb l’objectiu de que cada cop l’alumnat sigui més coneixedor de les seves característiques corporals i artístiques i més autònom en la preparació per posades a escena posteriors així com per a la cura d'un mateix.


Avaluació (criteris, estratègies o activitats i ponderació):

Assistència 5%

Esforç i adquisició de les habilitats requerides 45%

Aplicació en els exercicis presentats 20%

Presentacions finals 30%


En aquesta assignatura, l'alumnat es dotarà d'eines i coneixements per tal de defensar un text (teatral o no) a sobre de l'escenari:

- Aprendrà a contextualitzar-lo.

- A extreure'n les idees principals (Conflicte, Tema/es, etc.)

- A detecatr-ne totes les unitats d'acció i emoció.