Us animeu a recrear una obra d'art utilitzant objectes que tingueu per casa? Milers de persones arreu del món ja ho han fet. 

Escolliu una obra de la col.lecció del Getty Museum a Los Àngeles i feu volar la imaginació!

Podeu compartir les vostres creacions al Fòrum o a Instagram.

The Getty Challenge


Estimades i estimats alumnes, 

Desitjo que tant vosaltres com les vostres famílies estigueu bé. 

Iniciem les classes en línia en mig d'una situació molt complicada per a tothom. A través de la plataforma Moodle continuarem amb la vostra formació artística i seguirem connectats. 

La ràpida adaptació als canvis juntament amb la creativitat i la competència digital són sens dubte les habilitats més valuoses pel vostre futur. 

L'Art, en temps difícils, agafa una magnitud gegantina pel seu component creatiu i catalitzador, i com a amortidor de la realitat. Cal que ho aprofitem! 


Però el més important ara mateix és seguir connectats tots plegats. Podeu contactar-me a través del correu electrònic:

                                         alumnesenxarxa@gmail.com

I com sempre, recordeu que per millorar la competència artística és imprescindible gaudir del que fem!


Una abraçada a tots i totes, 

Mayra Sanchez

Departament de Dibuix

   



Aquests dies de confinament segur que heu mirat moltes vegades a través de la finestra. Què hi veieu? Un tros de cel blau? Les cases retallades o les finestres i balcons dels veïns? Potser unes muntanyes de fons? I si mireu avall? El carrer mig buit? Els arbres del carrer? I si ho feu quan es fa fosc i apareix la llum artificial? Molts artistes han treballat a l’entorn de les finestres ja que aquests elements arquitectònics són molt suggerents perquè fan visible des d'un lloc un altre lloc, són com una frontera que comunica el dins i el fora, el que és privat del que és públic. També ens emmarca i limita la percepció i a vegades ens dona punts de vista privilegiats. Com que encara ens queden uns dies de confinament, us proposem utilitzar les finestres per fer diferents tipus de creacions. Comencem!

Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació


CALENDARI: DEL 8 AL 19 DE JUNY 2020

UNITAT DIDÀCTICA: ART URBÀ, EL LLENGUATGE DELS MURS

Competència 8

Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions

Competències transversals

competència digital, competència lingüística i competència social

Dimensió: Societat i cultura

Contingut clau: Interpretació de les formes i lectura d’imatges - Art i societat - Art i compromís

Contingut curricular: Art urbà  - Significació iconogràfica - Sintaxi visual


ACTIVITAT 5: Disseny d’una mascareta.

Les mascaretes mèdiques són artefactes inusuals. 

Al llarg de la història i a tot el món, la majoria de màscares han servit per dissimular, amagar o alterar la identitat, ja sigui en les circumstàncies especials del ritual i el teatre, la perpetuació de crims o el vel per cobrir la dona. Per contra, les mascaretes mèdiques no volen ocultar, sinó protegir. Mantenen la identitat de qui les porta tot fomentant al mateix temps la solidaritat més que la segregació.

La “moda” de portar mascareta per motius de salut existeix des de fa temps a països asiàtics com la Xina, Corea i el Japó. A Àsia s'anomena "Smog Couture" a la manera de protegir-se a la moda contra contaminants atmosfèrics i toxines.

Fins i tot les mascaretes apareixen a l’animació per ordinador japonesa Anime:

     

Però els dissenyadors de moda occidentals també s'arrisquen en les seves col·leccions, com és el cas del ja desaparegut dissenyador britànic Alexander McQueen o de la dissenyadora francesa Marine Serre... ambdós van incloure mascaretes a les passarel·les de moda més prestigioses:

 

Actualment vivim una revolució de la impressió 3D, una tecnologia que canviarà de manera inimaginable la societat en els propers anys. Arran de la pandèmia de la Covid-19, centenars de persones (aficionats, artistes, dissenyadors, enginyers, etc.) han començat a dissenyar i imprimir mascaretes 3D. 

Mireu aquest vídeo tutorial. Si bé encara no tenim accés a aquest tipus de tecnologia, en pocs anys tots disposarem d’una impressora 3D a casa d'igual manera que avui dia tots tenim un telèfon intel·ligent:

 

Per una altra banda, l’artista Luba Drozd fabrica mascaretes per a treballadors sanitaris en el seu apartament de Brooklyn amb les seves impressores 3D: 

“Mai m’hauria imaginat que construiria coses pels treballadors sanitaris durant una pandèmia”

“La meva intenció és donar les impressores 3D que vam comprar amb els diners de la gent a escoles i hospitals perquè es puguin imprimir i fer les mascaretes ells mateixos”

 

Posant una mica d’humor tenim al dissenyador xinès Chen TheDesignMaker del Project Hub d’Arduino que vol produir una mascareta que s’obri i es tanqui en funció de les necessitats de l’usuari. Què et sembla?:

Face mask SHUTS UP when it sees people (vídeo)

 

I per acabar amb aquesta introducció, escolteu la cançó d’un grup d’artistes africans amb ritme Afrobeat i que ens recorda que la salut és riquesa. Ara més que mai cal que protegim la nostra salut i la dels altres, molt especialment dels membres més vulnerables i valuosos de la societat: els nostres avis i àvies. 

 

QUÈ HAS DE FER

  • Consulta els recursos i les imatges d’estudi.

  • Reflexiona i respon:

Recordes el duo de rap Ayo & Teo de l'activitat 4? Sabies que van començar a portar mascareta anys abans de la pandèmia de la Covid-19? Per què Ayo & Teo porten mascaretes? Escolta el vídeo 1 i llegeix els articles 1 i 2 dels recursos d'estudi per trobar la resposta. Activa els subtítols i practica el teu anglès!

  • Dissenya la teva mascareta amb estètica Hip-hop i que reflecteixi el teu estat d’ànim durant la pandèmia o qualsevol altra idea que tingui relació amb la unitat didàctica que hem estat treballant al llarg d’aquest trimestre: Art urbà, el llenguatge dels murs.

  • Utilitza la plantilla adjunta als recursos d'estudi per fer el teu disseny. Pots fer servir llapis de colors, retoladors o pintura. Si ho prefereixes, pots dissenyar digitalment amb qualsevol programa o App de dibuix digital.

  • Inspira't en les imatges d'estudi per fer el teu disseny únic. 

  • (Opcional) Construeix una mascareta de tela seguint els passos dels vídeos tutorials que trobaràs als recursos d’estudi. Necessitaràs: tela (samarreta vella), tisores, pega, agulles, pinzell, paper, llapis, pintura tèxtil o pintura acrílica. Recorda que les mascaretes només et protegeixen de la Covid-19 si porten els filtres adequats. Juguem amb la creativitat, mai amb la salut!

 

IMATGES D’ESTUDI

 

 

 

 

 

 

 

 

RECURSOS D'ESTUDI

“The reason rap duo Ayo & Teo started sporting stylized surgical masks -- in their videos and onstage -- was not sartorial, though vanity did play a role. The pair, whose hit "Rolex" peaked at No. 20 on the Billboard Hot 100, sought out masks after an Instagram follower asked why they scrunch up their mouths when they dance. Now, their cover-up of choice (Ayo, 20, prefers masks with a shark graphic, while 17-year-old Teo opts for a panda design) has birthed a fashion craze, and their own masks from Japanese cult brand Bathing Ape rarely come off. "Teo wears his in restaurants and will just have it hanging on his ear," says Ayo. "The masks are a part of us..."

“Brothers Ayo & Teo are very particular when it comes to their favorite outfits. Teo, 17, will most likely be in a Bathing Ape hoodie, a pair of skinny biker jeans and Adidas Yeezys kicks. Ayo, 20, too, will be in skinny jeans, but with a silk bandana waving from his belt. There will probably be a choker chain around his neck and Air Jordans on his feet…”



___________________________________________________________________________________________________

CALENDARI: DEL 25 DE MAIG AL 7 DE JUNY 2020

UNITAT DIDÀCTICA: ART URBÀ, EL LLENGUATGE DELS MURS

Competència 8Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions

Competències transversals: competència digital i competència lingüística

Dimensió: Societat i cultura

Contingut clau

Interpretació de les formes i lectura d’imatges 

Art i societat

Art i compromís

Contingut curricular: Art urbà, dadaisme, apropiacionisme, significació iconogràfica, sintaxi visual


ACTIVITAT 4: Art urbà i Hip-hop 


                              Foto: goandance.com

 

 

Google va homenatjar els 44 anys del naixement de l'Hip-hop el 2017. Mireu el Doodle que va dissenyar per celebrar-ho! 

QUÈ HAS DE FER?

  • Revisa els recursos en línia
  • Reflexiona i redacta: Què en saps del Hip-hop? Quina relació creus que hi ha entre l'Art urbà i la cultura Hip-hop? 
  • Crea un vídeo amb imatges i música que resumeixi la cultura Hip-hop (inspira't en la música, l'art, el ball, la moda...). 
  • Puja el vídeo a YouTube i comparteix l'enllaç. 

RECURSOS EN LÍNIA


_______________________________________________________


CALENDARI: DEL 10 DE MAIG AL 24 DE MAIG 2020

UNITAT DIDÀCTICA: ART URBÀ, EL LLENGUATGE DELS MURS

Competència 8: Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions

Competències transversals: competència digital i competència lingüística

Dimensió: Societat i cultura

Contingut clau

Interpretació de les formes i lectura d’imatges 

Art i societat

Art i compromís

Contingut curricular: Art urbà, significació iconogràfica, sintaxi visual

ACTIVITAT 3: Banksy ho ha tornat a fer! 



Fixa’t en l’obra d’art que Banksy ha donat a l'hospital de Southampton (UK)!




I aquest és el seu missatge pels treballadors de l’hospital: “Gràcies per tot el que esteu fent. Espero que això alegri una mica l’espai, encara que només sigui en blanc i negre.



  

"A young boy chooses a nurse as the superhero he wants to play with over Batman and Spiderman in a new artwork by Banksy that encapsulates the gratitude Britons have felt toward the country’s National Health Service during the coronavirus crisis. The painting by the secretive street artist was unveiled at University Hospital Southampton, in south England, on Wednesday."


QUÈ HAS DE FER?

  • Observa la imatge d'estudi.

  • Ara intenta reconstruir la imatge sense mirar l’original aquí

  • Explica què t’inspira l’obra. 
  • Fes un petit dibuix de la part de l’obra que més t’agradi (format quadrat). Quan acabis, fes una foto del dibuix i afegeix-la a l’activitat.        
  • Reflexiona i redacta: Com creus que reaccionen les persones en veure l'obra de Banksy a l'hospital? Què creus que deuen sentir? Quin paper creus que juga l’art en aquesta situació concreta?
  • Veieu el següent documental amb la finalitat de conèixer més a fons la figura de Banksy i el concepte d'Art urbà (durada 1h 27m). Podeu veure la pel.lícula sencera aquí:

                 Exit from the gift shop (vídeo part 1) 

                 Exit from the gift shop (vídeo part 2) 

       "Thierry Guetta es un un francés que vive en Los Ángeles y cuya única obsesión es grabarlo todo con su cámara de vídeo. Poco a poco se va introduciendo en el mundo del arte urbano y llega a conocer a Banksy, el artista urbano más famoso de la historia. En los títulos de crédito oficiales no aparece ningún director o guionista, tan sólo "Un film de Banksy".


  • Un cop vist el documental, elabora un text (mínim de 100 paraules) on argumentis què és per tu l'Art urbà. Has de fer servir la següent llista de paraules:

FORMA D’EXPRESSIÓ

TRANSGRESSIÓ 

SUBVERSIÓ

VANDALISME

EFÍMER

IRONIA

ESPAI PÚBLIC

TRANSFORMACIÓ SOCIAL


MATERIAL D’AMPLIACIÓ

Article sobre el documental de Banksy a “The Guardian” (anglès)

______________________________________________________


CALENDARI: DEL 28 D'ABRIL AL 10 DE MAIG 2020

UNITAT DIDÀCTICA: ART URBÀ, EL LLENGUATGE DELS MURS

Competència 8: Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions

Competències transversals: competència digital i competència lingüística

Dimensió: Societat i cultura

Contingut clau

Interpretació de les formes i lectura d’imatges 

Art i societat

Art i compromís

Contingut curricular: Art urbà, significació iconogràfica, sintaxi visual

ACTIVITAT 2: Girl with a Pierced Eardrum de Banksy 


El famós grafiti de Banksy a Bristol, Girl with a Pierced Eardrum, ha aparegut recentment amb una mascareta...


 

 

QUÈ HAS DE FER?

  • Observa les imatges d'estudi.
  • Consulta els recursos en línia.
  • Reflexiona i redacta: Què us sembla la mascareta de tela que li han col.locat al grafiti de Banksy anomenat Girl with a Pierced Eardrum? Coneixes el grafiti original? Busca i comparteix una foto del grafiti original. On està ubicat i de quin any és? Fixa't bé en la mascareta. Creus que ha estat el mateix Banksy qui ho ha fet? O ha estat algú altre? Per què creus que ho ha fet? Per què creus que la mascareta no ha estat pintada directament sobre el grafiti? De quina famosa obra de la història de l'art es va apropiar Banksy per a realitzar el grafiti? Saps qui és BanksyGoogle it! Identifica i escriu 3 dades rellevants de la vida de Banksy. Identifica i escriu 3 dades rellevants de l'obra de Banksy. Publica una foto del grafiti de Banksy que més t'agradi i explica per què l'has escollit. Saps si hi ha algun grafiti de Banksy a la ciutat de Barcelona? Busca i publica una foto si en trobes algun. 
  • Publica les teves reflexions al Fòrum.

RECURSOS EN LÍNIA

_______________________________________________________________________________

CALENDARI: DEL 14 AL 27 D'ABRIL 2020

UNITAT DIDÀCTICA: ART URBÀ, EL LLENGUATGE DELS MURS

Competència 8: Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions

Competències transversals: competència digital i competència lingüística

Dimensió: Societat i cultura

Contingut clau

Interpretació de les formes i lectura d’imatges 

Art i societat

Art i compromís

Contingut curricular: Art urbà, significació iconogràfica i sintaxi visual


En aquest curs en línia ens centrarem en l'Art Urbà. Mireu com els street artists d'arreu del món han reaccionat a aquests temps estranys que estem vivint!


Activitat 0 (tasca opcional): Benvinguda 

Expliqueu com us trobeu i com us sentiu, com porteu el confinament, què heu fet aquests dies, de quins recursos tecnològics disposeu per seguir les classes en línia o si penseu que serà un problema per falta de dades mòbils, connectivitat a internet o dispositius... o qualsevol altra cosa que vulgueu lliurement compartir. 


Activitat 1Grafitis davant la pandèmia

QUÈ HAS DE FER?

  • Observa les imatges d'estudi.
  • Consulta els recursos en línia.
  • Reflexiona i redacta: Què us han semblat els grafitis? Els coneixíeu? Quin és el que més us ha impactat i per què? Quin creus que és el missatge que hi ha darrere? Què tenen en comú? En quina ciutat us imagineu que pot estar ubicat cada grafiti?
  • Publica les teves reflexions al Fòrum.

RECURSOS EN LÍNIA 

IMATGES D'ESTUDI