La Filosofia de l'IB busca que els alumnes siguin capaços de “fer filosofia”. Pretén, per tant, que els alumnes analitzin, comparin i avaluïn conceptes, tesis, arguments, teories i textos filosòfics. Es tracta que siguin capaços d'escriure textos filosòfics tot mostrant el seu coneixement amb solidesa, claredat i creativitat. D'aquesta manera desenvoluparan el seu pensament crític.

La Filosofia de Nivell Mitjà gira al voltant de dos temes (un tema central i un tema opcional) i un text prescrit. El tema central versa sobre l’ésser humà i s’organitza al voltant de sis conceptes: naturalesa humana, noció de persona, consciència, el jo i l’altre, llibertat, i identitat. El tema opcional escollit és el d'Ètica. El text prescrit escollit és La república de Plató.

La selecció del tema central i el text prescrit ajudarà a complementar part del temari d'Història de la Filosofia, matèria obligatòria de la LOMLOE que s'avalua a la selectivitat.

TdC proporciona als alumnes l'oportunitat de reflexionar sobre la naturalesa, l'abast i les limitacions del coneixement i el procés de conèixer.
L'objectiu de TdC no és que els alumnes adquireixin nous coneixements, sinó ajudar-los a reflexionar sobre el que ja saben i a posar-ho en perspectiva. TdC complementa i cohesiona les assignatures que cursen els alumnes durant els seus estudis del PD. Els anima a reflexionar de manera explícita sobre com s'aconsegueix el coneixement en les diferents disciplines i àrees de coneixement, què tenen en comú aquestes àrees i què les diferencia.