"Tercer curs: biologia i geologia (matèria comuna)
Continguts
Investigació i experimentació (comú a tots els blocs) (CC15)
o Fases d’una investigació. Disseny d’un procediment experimental.
o Plantejament de preguntes i identificació dels models científics teòrics que poden ser
més útils per respondre-les.
o Disseny d’investigacions per validar hipòtesis que comportin controlar variables.
o Argumentació de les conclusions.
o Projecte d’investigació en grup.
Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferència entre ciència i
pseudociència (CC16)
o Lectura de recerques fetes per altres i anàlisi dels procediments emprats per a la
recollida de dades i de les evidències que es mostren.
o Limitacions que condicionen tant les investigacions científiques com les seves
aplicacions.
Organització general del cos humà. Relació entre aparells i sistemes, òrgans, teixits i
cèl·lules (CC9, CC10, CC28, CC29, CC30)
La nutrició humana (CC10, CC29)
o Alimentació i respiració com a processos per obtenir matèria i energia. Digestió dels
aliments i assimilació de nutrients des del medi extern al medi intern. Alimentació
equilibrada. Conductes de risc relacionades amb l’alimentació.
o Intercanvi de matèria i energia que té lloc a les cèl·lules i la seva relació amb les
funcions cel·lulars i la síntesi de molècules.
o Aparells, òrgans i sistemes que aporten nutrients i eliminen residus de la cèl·lula:
digestiu, respiratori, circulatori i excretor.
o La respiració cel·lular com a procés d’oxidació de nutrients per transferir energia a la
cèl·lula.
Les respostes del cos (CC10, CC28)
o La salut i la malaltia. Malalties infeccioses i no infeccioses.
o El sistema immunitari com a efector en resposta a substàncies alienes al cos.
Higiene. Immunitat activa i passiva. Vacunació, al·lèrgies i transplantaments.
o Variables que condicionen el binomi salut-malaltia. Efectes de les conductes
addictives sobre la salut individual i col·lectiva.
o Estímuls físics i químics, resposta del cos humà. Característiques dels receptors
cel·lulars, òrgans dels sentits.
o Sistema nerviós. La neurona, centres nerviosos i nervis. Òrgans coordinadors de
diferents respostes. Factors que afecten la salut mental.
o L’aparell locomotor com a efector de respostes del cos. Relació entre morfoanatomia
i moviment. Estímuls que desencadenen respostes motores. Prevenció de les lesions
més freqüents.
o Sistema endocrí com a efector de respostes del cos. Equilibri hormonal i trastorns
més freqüents. Hormones com a activadores i inhibidores de funcions.
Currículum educació secundària obligatòria Àmbit cientificotecnològic
Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 – 28.8.2015 25
La reproducció humana (CC10, CC30)
o La reproducció com a transferència de material genètic. Cèl·lules reproductores com
a vehicle de transmissió de caràcters hereditaris i la seva relació amb el cicle
biològic.
o Aparells genitals femení i masculí, gàmetes. Cicle menstrual. Procés reproductiu.
Control de la natalitat i tècniques de reproducció assistida.
o Canvis físics i psíquics a l’adolescència. Diversitat de gènere. Malalties de
transmissió sexual. Resposta sexual humana. Salut i higiene sexual.
Ecosistemes i activitat humana (CC12, CC13,CC25, CC26, CC27)
o Ecosistemes. Paper dels elements que el configuren. Conseqüències de la seva
modificació en termes de transferència de matèria i energia. Similituds i diferències
entre ecosistemes diversos: agrícoles, aquàtics, forestals, etc.
o Impactes de l’activitat humana sobre l’atmosfera, la hidrosfera i el sòl. Diferenciació
entre contaminació i contaminant; impacte d’alguns contaminants.
o Riscos derivats dels processos geològics externs. Erosió, moviments de vessant.
Inundacions. L’activitat humana com a afavoridor d’alguns d’aquests processos.
Impacte, predicció i mesures de prevenció.
o Riscos derivats dels processos geològics interns: sismicitat i vulcanisme. Zones de
risc en el marc de la tectònica de plaques. Impacte, predicció i mesures de
prevenció. Lectura de mapes geològics.
o Anàlisi d’alguns problemes ambientals com: la generació de residus, la pluja àcida, la
disminució de la capa d’ozó i l’augment del diòxid de carboni atmosfèric.
Argumentació de mesures preventives i correctores i concreció de propostes
d’actuació a l’entorn proper.
Per tant la part de Biologia/Geologia farà referència al cos humà i als riscos i impactes associats als ecosistemes.
Pel que fa al cos humà durant el curs veurem a quin tipus d'organització cel·lular pertany el cos humà, com s'estructura en general el cos humà, la nutrició i la reproducció.
En el cas dels riscos i impactes associats a ecosistemes veurem: què s'entén per ecosistema i les seves característiques principals, i els impactes (accions de l'home sobre els ecosistemes) i riscos (accions dels diferents subsistemes terrestres (atmosfera, biosfera, geosfera, hidrosfera, sobre les activitats humanes) principals.
- Professorat editor: JUDITH CARRERAS
- Professorat editor: MARTI COLELL
- Professorat editor: MARTA DE BUEN