Segons el curriculum publicat per la Generalitat en el 3r curs de biologia/geologia cal fer:


"Tercer curs: biologia i geologia (matèria comuna) Continguts Investigació i experimentació (comú a tots els blocs) (CC15) o Fases d’una investigació. Disseny d’un procediment experimental. o Plantejament de preguntes i identificació dels models científics teòrics que poden ser més útils per respondre-les. o Disseny d’investigacions per validar hipòtesis que comportin controlar variables. o Argumentació de les conclusions. o Projecte d’investigació en grup. Teories i fets experimentals. Controvèrsies científiques. Diferència entre ciència i pseudociència (CC16) o Lectura de recerques fetes per altres i anàlisi dels procediments emprats per a la recollida de dades i de les evidències que es mostren. o Limitacions que condicionen tant les investigacions científiques com les seves aplicacions. Organització general del cos humà. Relació entre aparells i sistemes, òrgans, teixits i cèl·lules (CC9, CC10, CC28, CC29, CC30) La nutrició humana (CC10, CC29) o Alimentació i respiració com a processos per obtenir matèria i energia. Digestió dels aliments i assimilació de nutrients des del medi extern al medi intern. Alimentació equilibrada. Conductes de risc relacionades amb l’alimentació. o Intercanvi de matèria i energia que té lloc a les cèl·lules i la seva relació amb les funcions cel·lulars i la síntesi de molècules. o Aparells, òrgans i sistemes que aporten nutrients i eliminen residus de la cèl·lula: digestiu, respiratori, circulatori i excretor. o La respiració cel·lular com a procés d’oxidació de nutrients per transferir energia a la cèl·lula. Les respostes del cos (CC10, CC28) o La salut i la malaltia. Malalties infeccioses i no infeccioses. o El sistema immunitari com a efector en resposta a substàncies alienes al cos. Higiene. Immunitat activa i passiva. Vacunació, al·lèrgies i transplantaments. o Variables que condicionen el binomi salut-malaltia. Efectes de les conductes addictives sobre la salut individual i col·lectiva. o Estímuls físics i químics, resposta del cos humà. Característiques dels receptors cel·lulars, òrgans dels sentits. o Sistema nerviós. La neurona, centres nerviosos i nervis. Òrgans coordinadors de diferents respostes. Factors que afecten la salut mental. o L’aparell locomotor com a efector de respostes del cos. Relació entre morfoanatomia i moviment. Estímuls que desencadenen respostes motores. Prevenció de les lesions més freqüents. o Sistema endocrí com a efector de respostes del cos. Equilibri hormonal i trastorns més freqüents. Hormones com a activadores i inhibidores de funcions. Currículum educació secundària obligatòria Àmbit cientificotecnològic Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 – 28.8.2015 25 La reproducció humana (CC10, CC30) o La reproducció com a transferència de material genètic. Cèl·lules reproductores com a vehicle de transmissió de caràcters hereditaris i la seva relació amb el cicle biològic. o Aparells genitals femení i masculí, gàmetes. Cicle menstrual. Procés reproductiu. Control de la natalitat i tècniques de reproducció assistida. o Canvis físics i psíquics a l’adolescència. Diversitat de gènere. Malalties de transmissió sexual. Resposta sexual humana. Salut i higiene sexual. Ecosistemes i activitat humana (CC12, CC13,CC25, CC26, CC27) o Ecosistemes. Paper dels elements que el configuren. Conseqüències de la seva modificació en termes de transferència de matèria i energia. Similituds i diferències entre ecosistemes diversos: agrícoles, aquàtics, forestals, etc. o Impactes de l’activitat humana sobre l’atmosfera, la hidrosfera i el sòl. Diferenciació entre contaminació i contaminant; impacte d’alguns contaminants. o Riscos derivats dels processos geològics externs. Erosió, moviments de vessant. Inundacions. L’activitat humana com a afavoridor d’alguns d’aquests processos. Impacte, predicció i mesures de prevenció. o Riscos derivats dels processos geològics interns: sismicitat i vulcanisme. Zones de risc en el marc de la tectònica de plaques. Impacte, predicció i mesures de prevenció. Lectura de mapes geològics. o Anàlisi d’alguns problemes ambientals com: la generació de residus, la pluja àcida, la disminució de la capa d’ozó i l’augment del diòxid de carboni atmosfèric. Argumentació de mesures preventives i correctores i concreció de propostes d’actuació a l’entorn proper.


Per tant la part de Biologia/Geologia farà referència al cos humà i als riscos i impactes associats als ecosistemes.

Pel que fa al cos humà durant el curs veurem a quin tipus d'organització cel·lular pertany el cos humà, com s'estructura en general el cos humà, la nutrició i la reproducció.

En el cas dels riscos i impactes associats a ecosistemes veurem: què s'entén per ecosistema i les seves característiques principals, i els impactes (accions de l'home sobre els ecosistemes) i riscos (accions dels diferents subsistemes terrestres (atmosfera, biosfera, geosfera, hidrosfera, sobre les activitats humanes) principals.