"Projecte d'alumnes pacificadors"

Entenem per mediació el procés de resolució de conflictes interpersonals de forma no violenta, i on totes les parts surten beneficiades. En aquest procés hi participa una tercera persona que fa de mediador entre les dues parts, la seva funció és només de amenitzar la conversa i en cap cas ha d’emetre judicis de valors o decidir per ells (Boquè 2002). projecte_mediacio














  1. En què consisteix el projecte?

El projecte de mediació és un projecte que vol donar resposta a la resolució de problemes, aportar un nou valor a l’alumnat del centre, perquè el dia de demà sigui mínims el nombre de conflictes violents i dotar-los d’un conjunt d’eines que facilitin la resolució pacífica dels conflictes i educar així per a la pau.

L’escola tradicional s’ha basat sempre en un sistema de càstigs i premis per regular les conductes i amb la necessitat de recórrer sempre que hi hagi un conflicte a un adult que dictarà sentència i actuarà en conseqüència. La mediació, per contra, dota als nens i nenes d’eines per solucionar conflictes de forma pacífica i autònoma i amb l’ajuda d’un mediador que crearà un nou context de regulació de les conductes: l’autorregulació. La mediació no pretén en cap moment substituir el Reglament de Regim Intern de l’escola, només prevenir-lo. També es pot donar el cas de que el RRI contempli la mediació i els càstigs poden continuar existint per aquelles conductes contràries a la convivència, que trenquen amb l’harmonia que genera un context mediador i cooperatiu.

 

  1. Objectius del projecte:

- Crear un context cooperatiu,

- Ensenyar a tots els alumnes a mediar i negociar als conflictes.

- Estructurar la controvèrsia programada de manera que cada alumne estimuli la capacitat de raonament dels demés i es consolidin les eines apreses en la resolució de conflictes

 

  1. Com es porta a terme:

Per portar a terme aquest projecte ens basaríem amb el programa d’activitats de M. Carme Boqué (2002), ja que trobem que té una estructura molt coherent i adequada per a tots els cicles de l’etapa de primària. En resum, són un conjunt de jocs que faran reflexionar a l’alumnat sobre les seves actuacions, mitjançant jocs que resultaran significatius i amens per la mainada. Tot això envoltat per un context cooperatiu.

 

  1. Blocs de treball per al projecte de mediació:

Carme Boqué (2002) en el seu mètode estableix set blocs de treball per a dur terme el programa de mediació i aquests són els següents:

1. Comprensió del conflicte: (presentació)

En aquest bloc es treballa per saber identificar que és un conflicte i quines conseqüències pot tenir.

2. Comunicació i Llibertat d’opinió: (coneixement)

En aquest segon bloc els alumnes a partir d’un simple joc s’adonaran de que tothom veu les coses a la seva manera i que parlant la gent s’entén.

3. Expressió de sentiments i d’emocions: (afirmació)

El tercer bloc va encaminat al control del nostre cos quan patim sentiments que poden afectar la nostra conducta com són la ràbia, la frustració, l’enveja, etc.

4. Habilitats de pensament: (confiança)

En aquest, es pretén que els alumnes aprenguin a respectar els diferents punts de vista de les altres persones. A més a més, intenta augmentar la presa de decisions i que desenvolupin l’empatia.

5. Participació en la comunicació activa: (comunicació)

Aquest bloc, recuperant el que s’ha treballat en el segon, pretén fer veure als alumnes que encara que les nostres opinions siguin molt diferents, si parlem de ben segur que arribarem a un acord que ens anirà bé a tots. També pretén ajudar a l’alumne a  buscar arguments per reforçar les seves opinions.

6. Convivència pacífica: (cooperació)

El bloc sis treballa la cooperació com un recurs per afrontar situacions diverses de la vida quotidiana. També, el valor de les amistats, de les relacions i del fet d’adonar-se dels conflictes que es generen en la convivència entre cultures.

7. Procés de mediació: (elaboració dels conflictes)

Arribat a aquest bloc l’alumnat ja té una base de la qual podem partir per explicar-li quins són els passos a seguir per mediar un conflicte de forma pacífica.

8. Projecte: (Transformació del propi entorn mitjançant el conreu de la convivència pacífica)

És el moment en que, com a grup, ens plantegem tota una sèrie d’interrogants per tal d’aconseguir una convivència cohesionada, tot trobant maneres de fer front als conflictes des del respecte cap a l’altre i la conversa amb el mateix.

 

  1. Metodologia del Projecte Alumnes Pacificadors

El projecte s’ha de desenvolupar un cop els nens hagin assolit bé les nocions i funcions de la mediació i dins d’un context cooperatiu. Es tracta d’idear un calendari on cada setmana correspongui a un alumne diferent el paper de mediador oficial. Aquest serà l’encarregat d’intentar mediar els possibles conflictes que puguin aparèixer durant tot el dia, ja sigui a l’aula, al pati... Seria convenient que el mediador oficial portés un distintiu per tal de ser localitzat fàcilment per aquells que ho requereixin. També, pot portar una petita targeta on figurin quins són els passos que ha de seguir, en forma de recordatori. Al final de la setmana el mediador oficial haurà d’escriure la seva experiència en el diari dels alumnes pacificadors que hi haurà a la classe. D’aquesta manera pretenem que els conflictes que hagi intentat mediar siguin constructius i li generin l’aprenentatge que perseguim. Els mètodes d’ensenyament a utilitzar són el recíproc (entre els alumnes) i el descobriment guiat (a través de la controvèrsia espontània).

En aquest projecte es demana una gran responsabilitat als alumnes ja que seran ells qui el duran a terme, la funció del mestre ha de ser, en tot moment, assessorar i procurar el bon funcionament del projecte, tot incitant als nens i recordant-los quines son les seves funcions i els grans beneficis que rebran si treballen adequadament en aquest camí.

Per finalitzar, seria interessant comentar que per a dur a terme aquest  projecte són necessaris un conjunt d’elements: cooperació, mediació, coordinació i una dedicació total per part dels mestres. Això no s’aconsegueix de forma individual i des d’una sola àrea, sinó que s’ha d’intervenir des de totes les àrees; poca feina farem si treballem de forma cooperativa a educació física i a l’aula de matemàtiques els alumnes no podem comentar un exercici amb el company del costat... És de gran importància la multidisciplinarietat en aquest tipus de treball si realment es volen resoldre els conflictes violents.

 

  1. Taller de mediació

A continuació es presenta una proposta per a treballar amb alumnes d’educació primària.

El taller constarà de 7 sessions pràctiques en què es faran varis jocs per tal d’introduir l’alumnat en el món de la mediació, sempre dins del context cooperatiu que volem desenvolupar. Un cop fetes les set sessions es farà una vuitena sessió de repàs de tot el taller, on també s’explicarà el “projecte d’alumnes pacificadors” que ja hem anomenat en la fonamentació teòrica.

 Objectius Generals del Taller de Mediació

- Reconèixer els conflictes com a part del procés natural de la vida i font d’aprenentatge.

- Adquirir capacitats per comunicar-se obertament i efectivament.

- Saber reconèixer i expressar les pròpies emocions i sentiments.

- Participar activament i amb responsabilitat en la construcció de la cultura del diàleg, de la no violència activa i de la pau transformant el propi context

Desenvolupar habilitats de pensament reflexiu, creatiu i crític com a eines d’anticipació, solució i opció personal enfront del conflicte.

Darrera modificació: divendres, 25 de juliol 2014, 14:05