ESTUDI DE LA BIODIVERSITAT A SANT JOAN DESPÍ

En ocasió de l'any internacional de la diversitat biològica i aprofitant que a l'escola tenim en funcionament un grup d'alumnes treballant en temes de natura i medi ambient (els “Voluntaris Ambientals”), l'any 2010 estem duent a terme un estudi de la biodiversitat al municipi on es troba l'Escola El Brot: Sant Joan Despí.


L'ESCOLA EL BROT

L'Escola El Brot (http://educaciodigital.cat/escola-elbrot/moodle/) és un centre que imparteix educació primària i secundària i s'adreça a nois i noies amb dificultats d'aprenentatge centrades en la lectoescriptura, i molt particularment els dislèxics. Pertany a la Fundació Pedagògica El Brot (http://www.elbrot.es/). El centre és ubicat a Can Casas, edifici històric que data de 1710, i que compta amb un pati de terra, un petit hort i un jardí que anomenem “el bosquet” per la presència de diversos pins i alzines i alguns arbustos. El bosquet, és l'hereu de l'antic jardí botànic que hi havia a Can Casas, i encara ara hi resten diversos exemplars de cert interès botànic, provinents de tots els continents del món, junt amb una cobertura vegetal arbòria i arbustiva on predominen les espècies autòctones: als pins i alzines ja esmentats, hi podem afegir el llentiscle, la figuera, el boix, o el lledoner.


EL MEDI AMBIENT A SANT JOAN DESPÍ

L'Ajuntament de Sant Joan Despí (http://www.sjdespi.cat/) sempre ha estat particularment sensible amb els temes de medi ambient. Conjuntament amb el Centre Mediambiental L'Arrel (http://www.cmarrel.despientitats.cat), duen a terme diversos projectes d'educació ambiental i de suport a les escoles. Entre altres coses, organitzen tallers i sortides, i han publicat diversos llibrets divulgatius per al coneixement del medi natural. El municipi inclou sobretot zones urbanitzades i periurbanes (que inclouen erms i jardins), però també importants zones agrícoles (regadiu) i l'entorn del riu Llobregat, que inclou algun petit tram de bosc de ribera i zones temporalment inundades. Tant el Parc Agrari com l'entorn del riu han gaudit els darrers anys d'algunes millores que compensen en part el gran creixement de la població.


ELS VOLUNTARIS AMBIENTALS DE L'ESCOLA

El curs 2008/2009, arran del greu episodi de sequera que es va viure a Catalunya, els propis alumnes van demanar d'organitzar-se per fer alguna cosa per millorar l'estalvi d'aigua. Es van crear els Voluntaris Ambientals, que des d'aquell moment han continuat la seva activitat. Aquesta es du a terme principalment renunciant als esbarjos o en hores extraescolars, tot i que algunes activitats es fan dins l'horari de classe. Fins ara, han implementat diverses mesures d'estalvi (aigua, energia, paper, ...), algunes mesures mediambientals (reciclatge, compostatge), i han treballat per a conèixer la diversitat biològica de l'escola i el seu entorn. El grup està composat actualment per quatre coordinadors que són alumnes de primer cicle d'ESO i una dotzena de membres més de diverses classes de l'escola, des de Primària fins al segon cicle d'ESO.


L'ESTUDI DE LA BIODIVERSITAT 2010

El projecte que duem a terme l'any 2010 consisteix en un estudi de la biodiversitat de Sant Joan Despí, principalment dins el recinte escolar, però també a la resta del municipi. Es basa sobretot en l'obtenció d'imatges dels éssers vius detectats, per tal de poder-los identificar. Les fotografies les fan els propis alumnes i alguns mestres, amb les seves càmeres particulars. Les espècies, un cop identificades, s'inclouen en un llistat ordenat taxonòmicament, que hem anat ampliant durant tot l'any, i hem mantingut tant al web del centre com en un mural específic, en un lloc molt visible. Degut que els nostres coneixements per identificar molts dels éssers vius detectats eren limitats, hem recorregut a l'ajut de científics en diverses disciplines, a través de Biodiversidad Virtual, plataforma gestionada per l'associació Fotografía y Biodiversidad.

Durant l'any 2010, fins ara, hem dut a terme principalment aquestes activitats:

  • Cada setmana hem dedicat entre 30 i 60 minuts a l'obtenció de fotografies dins el recinte escolar.

  • Hem fet dues sortides (Testings) d'estudi de la biodiversitat al parc agrari i el riu.

  • Hem fet una conferència i una projecció de fotografies, a càrrec dels propis alumnes, amb motiu de la Setmana Félix, en homenatge a Félix Rodríguez de la Fuente.

  • Hem instal·lat menjadores per a aus al bosquet.

  • Hem adequat diversos hàbitats dins del bosquet per promoure la presència d'espècies.

  • Hem treballat els aprenentatges de fotografia, edició d'imatges, identificació d'invertebrats, etc.

  • Hem fet observacions i fotografies microscòpiques de mostres d'aigua de bassals de l'escola.


BIODIVERSIDAD VIRTUAL

Un dels problemes bàsics que ens vam trobar al principi va ser la identificació d'espècies d'invertebrats, així com d'algunes plantes, i també de diversos fongs, líquens i altres. Per a resoldre aquesta dificultat, vam contactar amb Biodiversidad Virtual (http://www.biodiversidadvirtual.org/), que ens ha donat suport en aquest aspecte. Les imatges obtingudes pels alumnes i mestres, un cop tractades digitalment (bàsicament retallades i reduïdes) han estat penjades a les galeries de BV, i allà un equip format per prop de 200 científics i col·laboradors, de manera voluntària i altruista, han identificat fins on ha estat possible les espècies.


RESULTATS

Els resultats d'aquest estudi han estat molt positius.

  • En primer lloc, la motivació despertada en els alumnes ha estat molt important. Alguns d'ells estan fent ara cursos de fotografia fora de l'escola. Tots ells han augmentat considerablement els coneixements naturalistes. La meitat dels alumnes de l'escola han participat en algun moment d'aquestes activitats (a la conferència hi van assistir tots).

  • El nombre d'imatges obtingudes ha estat impossible de determinar, però amb tota seguretat ha estat de diversos milers. Moltes fotografies corresponen a espècies molt comunes i abundants que han estat fotografiades sovint i per diversos alumnes. Moltes són sèries d'imatges d'un mateix exemplar, buscant angles o detalls que en permetessin la identificació.

  • Més d'un miler d'imatges han estat pujades a les galeries de BV, on més de la meitat han estat identificades.

  • El nombre d'espècies detectades durant l'any 2010 ha estat de 415, (octubre de 2010) a les que cal sumar les detectades en anys previs. El total ascendeix a més de 600 espècies.

  • Entre les espècies detectades, hem fet algunes troballes espectaculars, com la primera població ibèrica coneguda de la xinxa Deraeocoris flavilinea, que ha estat motiu d'elogi per part de la comunitat científica europea, en articles i notícies.


PUBLICACIÓ DE L'ESTUDI

Entenent publicació com el procés de fer públic i donar a conèixer el nostre estudi, hem engegat quatre àrees d'actuació:

  1. Conferència a càrrec dels Voluntaris Ambientals amb projecció de fotografies, amb possibilitats de fer-la també oberta al públic.

  2. Lliurament a la regidoria de Medi Ambient d'un informe amb els resultats del projecte.

  3. Exposició fotogràfica amb una selecció de les imatges obtingudes.

  4. Proposta de col·laborar en l'elaboració d'un llibret.


AGRAÏMENTS

Volem en primer lloc fer un agraïment a totes les persones que, duna manera o altra, han participat en l'elaboració d'aquest estudi, incloent mestres de l'escola, alumnes, i l'AMPA. També donem les gràcies a L'Ajuntament per la subvenció que vam rebre l'any 2010, que ens va permetre adquirir material de gran utilitat en l'observació i la determinació d'espècies. Agraïm a l'Arrel el suport rebut i les activitats d'educació ambiental de les que ens hem beneficiat, i que han estat un element més de motivació. I de manera especial, agraïm a Biodiversidad Virtual i el seu equip de científics i col·laboradors l'interès mostrat en el nostre projecte, el seu suport i seguiment, i les facilitats que ens han donat.


Darrera modificació: dijous, 28 d’octubre 2010, 22:32