Orientacions i crèdits

Recurs Educatiu Obert del projecte CREA de la Conselleria d'Educació i Treball de la Junta d'Extremadura a partir de la proposta del Fòrum Nadius Digitals i l'adaptació de Diego Fernández González.

Àrees i cursos: Tutoria. Destinataris principals: nivells de secundària i batxillerat. Adaptable també per a 5è i 6è de primària.

Portada REA

Els videojocs que utilitzen diàriament els nostres educands, han introduït una sèrie de canvis en el seu finançament que poden desenvolupar conductes destructives, com la ludopatia.

Aquest recurs disposa d'una gran quantitat d'activitats que farà que els alumnes detectin apostes camuflades als videojocs, tinguin coneixement sobre la influència del màrqueting emocional a l'hora de seleccionar els videojocs com a activitat d'oci, i que tinguin enteniment sobre les conseqüències físiques i emocionals de l'ús continuat d'aquest tipus d'entreteniment.

Serà un procés d'autoconeixement que permetrà a l'alumnat indagar en el més profund de la seva psique per saber fins a quin punt la seva conducta pot ser modificada sense adonar-se'n.

Objectius didàctics

  • Determinar quants són els factors preparats dels videojocs que promouen l'atenció cap a aquests.

  • Desenvolupar una actitud crítica i activa davant la manipulació que exerceix sobre nosaltres la societat de consum i el màrqueting emocional utilitzat per a aquesta mateixa finalitat.

  • Identificar les nostres emocions davant els diferents missatges que ens arriben per poder gestionar-les i posar solució a aquestes situacions.

  • Identificar les conseqüències que pot produir el desconeixement de les microtransaccions i apostes en els videojocs.

  • Saber actuar en cas de ser víctima d'un problema relacionat amb les apostes, derivat de l'ús habitual del videojoc amb les característiques esmentades.

Continguts

  • Màrqueting emocional.

  • Avatars. La importància de la seva selecció.

  • Tipus de jugadors comuns i la relació que tenen amb els videojocs.

  • Passat i present. Canvi en els videojocs. Micropagaments i apostes.

  • Ludopatia. La pèrdua de l'autocontrol i les seves conseqüències.

  • Pautes de detecció i gestió de conductes addictives.

Competències

Comunicació lingüística

  • Comprendre el sentit dels textos escrits i orals.
  • Explicar oralment els coneixements que es té sobre els temes tractats.
  • Mantenir una actitud favorable cap a la lectura.

Competència digital

  • Emprar diferents fonts per a la cerca d'informació.

  • Manejar eines digitals per a la construcció de coneixement.

  • Conèixer els diferents riscos associats a l'ús de les tecnologies i dels recursos en línia, i les estratègies actuals per evitar-los.

Aprendre a aprende

  • Planificar els recursos necessaris i els passos a seguir durant el procés d'aprenentatge.

  • Generar estratègies per aprendre en diferents contextos d'aprenentatge. Utilitzar imatges i dibuixos esquemàtics per comprendre les relacions que es produeixen en els ecosistemes.

Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor

  • Actuar amb responsabilitat social i sentit ètic en el treball.

  • Generar possibilitats noves i divergents des dels coneixements previs del tema.

  • Opinar sobre la importància de dur a terme accions per preservar el medi ambient.

Seqüència d'activitats i temporització

  • 3 sessions de tutoria (45-60 minuts cada sessió). A cada activitat els temps són orientatius.

Recursos i ajuda

Evaluació

Al llarg del procés s'avalua cada un dels nivells o tasques de les quals es compon la presentació. Es valorarà el nivell d'implicació, motivació i interès de l'alumnat en la temàtica mitjançant el desenvolupament de les activitats i l'observació directa del professorat.

Autoria i fonts

Elaborat per Diego Férnandez. Professor de l'IES Fuente Nueva 

A partir dels Materials del Programa Educativo Foro Nativos Digitales  creats pels següents components del Grupo de Sotware Educativo de Extremadura (GSEEX):

  • Inmaculada Moreno Collado
  • Fco. Javier Pulido Cuadrado

Coordinats per Francisco López Blanco

Pots veure el recurs original AQUÍ

Llicències dels continguts

Llicenciat sota la Llicència Creative Commons Reconeixement CompartirIgual 4.0