"Los clásicos eran una civilización ligada a la tierra, a los trabajos agrarios y-como tal- consideraban el suceder del tiempo y los hechos que anotamos en él, del mismo modo: uniforme, constante e ininterrumpidamente. Porque a pesar de los cambios siempre ha de haber una repetición, igual qu después de la primavera siempre ha de venir el verano y tras él, el otoño y luego, el invierno. Inevitablemente. Necesariamente, en realidad. Y nunca ha de haber una primavera que siga al verano de la manera qu nunca podrán haber dos primaveras iguales y, aún así, seguimos llamando a cada una de ellas "primavera". porque las estaciones son como la arena caída del reloj que obliga a darle la vuelta reiteradamente hasta ir formando círculos con el movimiento de las manos. Una detrás de otra. Y otra más. Y otras. Y otra. Repitiendo la acción infinitamente. Al igual que los griegos debían aprender de las gestas pasadas y, para eso, debían escuchar como las recitaban repetidamente (...)

Claro que para aprender algo del pasado hay que recordarlo".

El mòdul comú Geografia II està dissenyat com un aprofundiment dels aspectes socials i econòmics del món actual. Té com a principal objectiu donar a l'alumnat el seguit d'eines necessàries per valorar críticament la informació que reben per múltiples canals, fent-la comprensible.

La distribució dels continguts per assolir-ho en nou unitats didàctiques segueix aquest ordre:

A les primeres unitats, hi ha l'estudi de la distribució, evolució i estructura de la població i dels models d'urbanització d'aquesta població.

A les quatre següents, es troba l'explicació dels tres sectors econòmics (primari, secundari i terciari) tot explicant les activitats de cada un d'ells, els criteris de classificació i la seva distribució a Espanya; finaitzant amb l'evolució d'aquests a Catalunya.

A les tres últimes unitats es desenvolupen tres temes bàsics per orientar-se al món actual: la definició de societat de benestar, seguida d'una aproximació a les societats actuals dels cinc continents i, per últim, un tema sobre Europa, la UE i la globalització.

En resum, un cop finalitzat el mòdul, l'alumne/a podrà interpretar les dinàmiques demogràfiques, localitzar i identificar les causes dels processos d'urbanització; analitzar certs aspectes del funcionament de l'economia en el món i l'evolució dels sectors econòmics a Espanya i Catalunya; així com comprendre la relació entre els serveis i la societat de benestar i les causes i conseqüències del món global. Per aconseguir-ho, s'utilitzaran mapes, plànols i imatges que sabrem llegir, interpretar i comentar.

Som-hi!!!

"Escriure bé costa. Per escriure bé entenc dir amb la màxima simplicitat les coses essencials. No s'aconsegueix sempre. Donar relleu a cada paraula; les més anodines poden brillar encegadores si les col.loques en el lloc adequat. Quan em surt una frase amb un gir diferent, tinc una petita sensació de victòria. Tota la gràcia d'escriure radica a encertar el mitjà d'expressió, l'estil."

Mercè Rodoreda. Pròleg de Mirall trencat.

El mòdul opcional Taller d'escriptura creativa: Introducció al català està pensat com una introducció per treballar les capacitats expressives de l'alumnat mitjançant l'escriptura. Té com a principal objectiu la consolidació dels seus coneixements i habilitats per expressar-se d'una manera creativa i correcta.

Els continguts es distribueixen en tres blocs:

En el primer bloc es treballarà el concepte de l'argumentació, això és, com s'estructura un text i quines tècniques i formes lingüístiques són més adients per composar un escrit argumentatiu; en segon lloc, s'aplicarà el concepte d'estructura al text expositiu; i, en tercer i últim lloc, es desenvoluparan algunes de les propietats textuals (adequació, coherència, cohesió i qualitat estilística) que fan possible que un escrit es converteixi realment en "un bon text".

En el segon bloc s'han seleccionat quatre textos publicats a la premsa catalana. Han estat escollits perquè l'alumne es familiaritzi amb els textos argumentatius i expositius. L'estudiant haurà de saber localitzar les idees principals i copsar la intenció final de l'autor. Caldrà tanmateix que es familiaritzi amb el vocabulari i el significat de les expressiona més subtils que empra l'autor.

En el tercer bloc s'han inclòs nou unitats de l'ortografia bàsica del català amb l'objectiu que l'alumne treballi les peculiaritats ortogràfiques de la llengua i s'acostumi a redactar amb correcció.

D'aquesta manera, un cop finalitzat el mòdul, l'alumnat podrà comprendre i interpretar les informacions més rellevants dels textos escrits que apareixen als mitjans de comunicació; i sobretot podrà produir els seus propis escrits amb intencions comunicatives diverses, utilitzant esquemes senzills per estructurar les idees, i sabrà adequar-se a la situació comunicativa del missatge. Els conceptes d'estructura, cohesió i propietat lingüística s'hauran tanmateix consolidat.

Tot i que l'objectiu principal del mòdul se centrarà, doncs, en la producció de textos escrits, la participació oral i activa en els exercicis que es proposaran a les classes serà del tot primordial. Com va exposar l'escriptora Mercè Rodoreda, "escriure bé costa"... I per aconseguir-ho, per saber "escriure bé", cal un esforç i treball constant.

Al final, però, les paraules prenen relleu... I tot això val molt la pena...!

"Para escribir bien hay que escribir mucho, hay que pensar, hay que imaginar, hay que leer en voz alta lo que uno escribe, hay que acertar, hay que equivocarse, hay que corregir las equivocaciones, hay que descartar lo que sale mal. Nadie tiene recetas para escribir bien; podrá tenerlas para evitar determinados errores (...). Lo que pasa es que escribir se parece a cocinar. Entonces pido recetas, pregunto: ¿Cómo se hace tal plato? Me contestan: es muy fácil. Pones tal cosa y tal otra, en cantidad suficiente. ¡Cantidad suficiente! ¿Qué es cantidad suficiente? A lo mejor escribir bien consiste en saber, en todo momento de la composición, cuál es la cantidad suficiente."

Bioy Casares. A la hora de escribir. Tusquets, Barcleona 1988

 

El módulo común Lengua Castellana III está planteado como un avance en las áreas de comprensión y de expresión del alumno a través de la lectura de algunos textos y de los conocimientos morfosintácticos pertinentes. Tiene como principal objetivo la mejora de sus conocimientos, cualidades, habilidades y aptitudes para extraer las ideas de un texto, dejar constancia de esa comprensión por escrito, analizar los recursos gramaticales y sintácticos usados por el autor y, por último, elaborar sus propias redacciones dado un tema a tratar.

Los contenidos se encuantran distribuídos en tres bloques:

El primer bloque se abre con una breve teoría de la comunicación; en segundo lugar, se describen las tipologías textuales; en tercer lugar, se explican la teoría y etapas tanto del resumen como de la redacción; y, en cuarto y último lugar, el alumno encuantra un comentario de texto desarrollado paso a paso para que le sirva como ejemplo clarificador.

En el segundo cloque se han seleccionado cinco textos muy diferentes. Han sido escogidos para practicar la comprensión de las ideas clave e ir practicando la escritura de redacciones de naturaleza expositiva y argumentativa.

En el tercer bloque se ha descrito, en cinco unidades, la gramática y la sintaxis simple del castellano. Así, se pasa del reconocimiento de las categorías gramaticales (qué es cada palabra) al estudio detallado del verbo (los tiempos y las perífrasis verbales) y a la clasificación de los distintos sintagmas (el tipo de cada grupo de palabras), para llegar por último a la descripción de los complementos que permiten el análisis sintáctico (qué función realiza cada palabra o conjunto de palabras en una oración concreta).

Lo que se pretende con este recorrido es que el alumno, una vez finalizado el módulo, tenga todas las herramientas necesarias para comprender perfectamente de qué trata culaquier tipo de texto, dejar constancia de ello mediante un resumen y elaborar sus propios escritos con la mayor calidad posible. Lo que se pretende, pues, es que tenga todos los "ingredientes" para cocinar a su alcance, diría Casares... Claro que para saber la cantidad de cada ingrediente, lo que se necesitará es práctica y esfuerzo por parte de todos.

La formació de les persones adultes ha de centrar-se en la seva inclusió i participació en una societat plural, multilingüe i multicultural. Les llengües serveixen als parlants per comunicar-se socialment, formen part de la cultura comuna de les diferents comunitats i nacions. Però també, en gran mesura, són vehicle de comunicació i transmissió cultural, i afavoreixen el respecte, l’ interès i la comunicació amb parlants d'altres llengües i el reconeixement i l'acceptació de diferències culturals i de comportament. 

El mòdul de llengua anglesa II es desenvoluparà en trenta-cinc hores de treball de l'alumnat.

 Objectius del curs

L'objectiu de l'exercici d'anglès és que el candidat demostri la seva maduresa i capacitat respecte els continguts i temari proposats des del Departament d’Ensenyament; és a dir, que comprengui i sàpiga expressar-se correctament en el registre standard de la llengua estrangera.

 Amb tot el material del que consta el curs, l'assistència continuada a classe i la realització dels exercicis setmanales, l'alumne té la possibilitat d'adquirir els coneixements necessaris per a superar el curs.

 Metodologia docent:

L'equip responsable de la matèria ha dissenyat un material i ha preparat metodològicament les sessions docents amb un objectiu molt clar: combinar el material teòric amb els exercicis pràctics.  En aquest sentit, resultarà primordial que l'alumne participi a les classes i que les seves preguntes, dubtes i necessitats vagin orientant el desenvolupament del curs. Conscients de la varietat de nivells que conviuen en aquestes classes, es fa imprescindible que, aquells alumnes que així ho considerin demanin bibliografía o exercicis adicionals i més adequats al seu nivell.

A classe, es corregiran els exercicis i es proposaran exàmens-control per avaluar l'evolució del curso. A més a més, l'alumne haurà de superar el Treball Trimestral / Project, que es durà a terme de forma progressiva durant el curs, i que complementarà / reforçarà els continguts del curs.

En definitiva, de seguir les classes amb rigor i de realitzar els exercicis que es puguin disposar setmanalment dependrà el resultat últim que obtingui l'alumne, qui ha de posar tot el seu esforç per tal d'obtenir una nota elevada que li permeti superar el seu curs amb garanties d'èxit.