Planificació de la unitat
L’aigua: cicles, estats i usos reponsables d’aquest bè escàs |
Aquesta unitat didàctica interdisciplinar s’adreça a cicle inicial, engloba continguts de les àrees de Coneixement del medi natural, social i cultural i llengua catalana i té com a base el treball d’algunes de les competències bàsiques mitjançant l'ús de les TIC.
Objectiu general: Valorar la importància de l’aigua, tenint en compte els coneixements (estats, cicle de l’aigua, potabilitat, ús) i la utilitat que es fa individualment d’aquesta, per tal de fer un ús adequat i sostenible a la vida quotidiana.
|
_______
Objectius d’aprenentatge |
Competències bàsiques |
Criteris d’avaluació |
1. Identificar l’aigua a la Terra com a element imprescindible per a la vida. |
- Coneixement i interacció amb el món físic. |
1. Localitzar les fonts d’aigua a la Terra. 2. Expressar la importància de l’aigua com a element vital dels éssers vius. 3.Classificar l'aigua en potable o no segons la procedència d'aquesta. |
2. Descobrir experimentalment les característiques físiques de l’aigua mitjançant l’observació directa dels canvis d’estat. |
- Coneixement i interacció amb el món físic. - Competències d’autonomia i iniciativa personal. |
4. Seguir els passos en un experiment. 5. Observar els canvis d’estat de l’aigua. 6.Identificar cadascun dels estats de l’aigua líquid, sólid i gasós. 7.Classificar diferents elements segons sigui el seu estat. |
3. Diferenciar els estats de l’aigua en relació al cicle integral que aquesta segueix (natura i ciutat). |
- Coneixement i interacció amb el món físic. |
8. Relacionar la precipitació, condensació i l’evaporació amb els estats del cicle de l’aigua. |
4. Prendre consciència de l’ ús i abús que es fa de l’aigua, així com aprendre a utilitzar-la de manera lògica i sostenible. |
- Coneixement i interacció amb el món físic. - Competència social i ciutadana. |
9. Distingir accions segons siguin d’ús o abús de l’aigua. 10. Tenir un una actitud positiva davant l’us responsable de l’aigua. |
5. Cercar, seleccionar i interpretar la informació procedent de diferents fonts amb l’ajut de l’adult. |
- Tractament de la informació i competència digital. - Competència en comunicació lingüística. |
11. Cercar informació i interpretar-la.
|
6. Produir i comprendre missatges orals i/o escrits en diferents suports, tot explicant la importància de fer un bon ús de l’aigua. |
- Competència en comunicació lingüística i audiovisual. |
12. Mostrar interès per la producció de missatges orals i escrits. 13. Descriure oralment accions d’estalvi d’aigua de manera ordenada i coherent. 14.Elaborar textos escrits que comuniquin la importànica de fer un bon ús de l’aigua. |
----------
CONTINGUTS |
Factuals - Característiques de l’aigua. - Estats de l’aigua. - Cicle de l’aigua. Conceptuals - Identificació dels tres estats de l’aigua: sòlid, líquid i gasós. - Distinció dels cavis que pateix l’aigua al llarg del seu cicle. - Diferenciació entre el concepte ús, abús i sostenibilitat. Procedimentals - Utilització de l’aigua per realitzar diferents accions tenint en compte la seva procedència. - Observació, experimentació i diferenciació dels estats de l’aigua i la relació d’aquests amb els diferents processos que es donen en el cicle de l’aigua. - Prendre consciència i fomentar accions positives envers l’aigua davant situacions d’abús. - Cerca, anàlisi i comprensió de les informacions que aporten els propis alumnes, la mestra i els companys/es. - Composició de missatges orals i escrits amb intenció de comunicar informació sobre l’ús de l’aigua. Actitudinals - Interès per expressar-se oralment, gràficament i per escrit amb la intenció d’explicar algun fet. (obj. 7) - Actitud positiva envers l’aigua tot fent- ne un bon ús. |
AVALUACIÓ |
S'evaluaran les tasques que donden resposta a les activitats següents següents: - Qüestionari: Estalvi d'aigua - JClic: El viatge d'una gotet d'aigua - Fòrum: La rentadora està buida! - Qüestionari: El cicle de l'aigua - Glossari: El cicle de l'aigua |