L’aigua: cicles, estats i usos reponsables d’aquest bè escàs

Aquesta unitat didàctica interdisciplinar s’adreça a cicle inicial, engloba continguts de les àrees de Coneixement del medi natural, social i cultural i llengua catalana i té com a base el treball d’algunes de les competències bàsiques mitjançant l'ús de les TIC.

Objectiu general:

Valorar la importància de l’aigua, tenint en compte els coneixements (estats, cicle de l’aigua, potabilitat, ús) i la utilitat que es fa individualment d’aquesta, per tal de fer un ús adequat i sostenible a la vida quotidiana.

_______

Objectius d’aprenentatge

Competències bàsiques

Criteris d’avaluació

1. Identificar l’aigua a la Terra com a element imprescindible per a la vida.

- Coneixement i interacció amb el món físic.

1. Localitzar les fonts d’aigua a la Terra.

2. Expressar la importància de l’aigua com a element vital dels éssers vius.

3.Classificar l'aigua en potable o no segons la procedència d'aquesta.

2. Descobrir experimentalment les característiques físiques de l’aigua mitjançant l’observació directa dels canvis d’estat.

- Coneixement i interacció amb el món físic.

- Competències d’autonomia i iniciativa personal.

4. Seguir els passos en un experiment.

5. Observar els canvis d’estat de l’aigua.

6.Identificar cadascun dels estats de l’aigua líquid, sólid i gasós.

7.Classificar diferents elements segons sigui el seu estat.

3. Diferenciar els estats de l’aigua en relació al cicle integral que aquesta segueix (natura i ciutat).

- Coneixement i interacció amb el món físic.

8. Relacionar la precipitació, condensació i l’evaporació amb els estats del cicle de l’aigua.

4. Prendre consciència de l’ ús i abús que es fa de l’aigua, així com aprendre a utilitzar-la de manera lògica i sostenible.

- Coneixement i interacció amb el món físic.

- Competència social i ciutadana.

9. Distingir accions segons siguin d’ús o abús de l’aigua.

10. Tenir un una actitud positiva davant l’us responsable de l’aigua.

5. Cercar, seleccionar i interpretar la informació procedent de diferents fonts amb l’ajut de l’adult.

- Tractament de la informació i competència digital.

- Competència en comunicació lingüística.

11. Cercar informació i interpretar-la.

6. Produir i comprendre missatges orals i/o escrits en diferents suports, tot explicant la importància de fer un bon ús de l’aigua.

- Competència en comunicació lingüística i audiovisual.

12. Mostrar interès per la producció de missatges orals i escrits.

13. Descriure oralment accions d’estalvi d’aigua de manera ordenada i coherent.

14.Elaborar textos escrits que comuniquin la importànica de fer un bon ús de l’aigua.


----------

CONTINGUTS

Factuals

- Característiques de l’aigua.

- Estats de l’aigua.

- Cicle de l’aigua.

Conceptuals

- Identificació dels tres estats de l’aigua: sòlid, líquid i gasós.

- Distinció dels cavis que pateix l’aigua al llarg del seu cicle.

- Diferenciació entre el concepte ús, abús i sostenibilitat.

Procedimentals

- Utilització de l’aigua per realitzar diferents accions tenint en compte la seva procedència.

- Observació, experimentació i diferenciació dels estats de l’aigua i la relació d’aquests amb els diferents processos que es donen en el cicle de l’aigua.

- Prendre consciència i fomentar accions positives envers l’aigua davant situacions d’abús.

- Cerca, anàlisi i comprensió de les informacions que aporten els propis alumnes, la mestra i els companys/es.

- Composició de missatges orals i escrits amb intenció de comunicar informació sobre l’ús de l’aigua.

Actitudinals

- Interès per expressar-se oralment, gràficament i per escrit amb la intenció d’explicar algun fet. (obj. 7)

- Actitud positiva envers l’aigua tot fent- ne un bon ús.


____

AVALUACIÓ

S'evaluaran les tasques que donden resposta a les activitats següents següents:

- Qüestionari: Estalvi d'aigua
- JClic: El viatge d'una gotet d'aigua
- Fòrum: La rentadora està buida!
- Qüestionari: El cicle de l'aigua
- Glossari: El cicle de l'aigua

Darrera modificació: dimecres, 18 de desembre 2013, 14:17