Esquema per temes

  • "SOM ÉSSERS EXPERIMENTADORS. DES DEL NAIXEMENT ESTEM INTERVENINT DE MANERA CONTINUADA EN LA REALITAT PER A ACONSEGUIR ANAR DONANT SENTIT A TOT ALLÒ QUE ENS ENVOLTA EN UN INTERMINABLE PROVAR I REPENSAR. INQUIETUD, CURIOSITAT, GANES DE SABER, NECESSITAT D'ENTENDRE, DE PREGUNTAR-SE COM FUNCIONA, DE PLANTEJAR-SE COM ACONSEGUIR UN OBJECTIU.... PENSAR, PROVAR, REPENSAR, COMPROVAR, UN PROCÉS NATURAL D'ACOSTAMENT AL CONEIXEMENT." (MONTSERRAT PEDREIRA, 2006)

  • PER QUÈ NO CAU EL PAPER?

    ELS HI PROPOSEM UN EXPERIMENT ALS NENS I NENES D'INFANTIL:

    1. AGAFEU UN GOT I L'OMPLIU D'AIGUA

    2. AGAFEU UN TROS DE CARTRÓ O CARTOLINA, I EL POSEU A SOBRE EL GOT, QUE QUEDI BEN TAPAT.

    3. GIREU EL GOT AMB L'AJUDA DE LES DUES MANS. UNA MÀ AGUANTA EL GOT I L'ALTRE EL CARTRÓ.

    4. RETIREU LA MÀ QUE AGUANTA EL CARTRÓ


    QUÈ PASSA AMB EL TROS DE CARTRÓ?

    NOSALTRES JA HO HEM PROVAT, MIREU:

         


    PER QUÈ S'AGUANTA EL PAPER QUAN EL GIREM?

    PERQUÈ L'AIRE QUE QUEDA DINS DEL GOT, AL GIRAR EL GOT, COM QUE AQUEST AIRE SE'N VA CAP A DALT, FA COM UNA VENTOSA, I FA QUE EL PAPER S'AGUANTI. PERÒ SI DEIXEM QUE ENTRI UNA MICA D'AIRE PELS COSTATS DEL GOT, EL PAPER CAU.


  • BARREGEM COLORS SENSE TOCAR L'AIGUA.

    A INFANTIL HEM BARREJAT COLORS, SENSE TOCAR L'AIGUA. HEM FET SERVIR TRES POTS, AIGUA, COLORANT I TROSSETS DE PAPER DE VÀTER.  EN DOS DELS POTS HI POSEM AIGUA I COLORANT (CADASCUN UN COLOR DIFERENT), I AL MIG HI POSEM UN ALTRE POT AMB UNA MICA D'AIGUA.. DESPRÈS CARGOLEM EL PAPER DE VÀTER, I FEM COM UN PONT DEL POT DE FORA AL DEL MIG. I ESPEREM A VEURE QUÈ PASSARÀ.

       

       

    OOOOOHHH!!!! ELS COLORS S'HAN BARREJAT I HA FET UN ALTRE COLOR.

    A CASA TAMBÉ HO PODEU PROVAR, SI NO TENIU COLORANT, PODEU FER SERVIR PINTURA DE COLORS.


  • PER PODER TREBALLAR EL SENTIT DE L'OLFACTE, PREPARAREM UNES BOSSES D'OLOR, ON A DINS POSAREM DIFERENTS SUBSTÀNCIES, ELEMENTS,... QUE FACIN OLORS DIFERENTS. PER EXEMPLE, MENTA, CAFÈ, ALL, FARIGOLA,....

    ELS NENS I NENES HAURAN D'OLORAR LES BOSSES I ASSOCIAR-LES AMB UNA DE LES IMATGES, ON HI HA LA FOTO DE CADA ELEMENT O SUBSTÀNCIA.

     

  • QUÈ PASSARÀ EN CADA UN DELS OBJECTES QUAN ELS POSEM DINS DE L’AIGUA?


    CADA INFANT, FA LA SEVA HIPÒTESIS I LLAVORS LLIURAMENT, DEIXEM QUE EXPERIMENTIN PERQUÈ PUGUIN OBSERVAR QUÈ PASSA EN CADA UN DELS OBJECTES.


    POSAREM UN RECIPIENT GRAN AMB AIGUA, I ANIREM INTRODUINT A POC A POC CADA UN DELS OBJECTES I OBSERVAREM QUÈ PASSA, SI S’ENFONSEN O NO. DESPRÉS, QUAN ANEM TREIEN ELS OBJECTES ELS CLASSIFIQUEM EN DOS SAFATES, PER TAL DE PODER AFIRMAR O NEGAR LES HIPÒTESIS INICIALS.

     


    Fitxer: 1
  • CADA INFANT LLIURAMENT ESCULL QUIN PARACAIGUDES VOL PROVAR, I SURT A LA PART DEL PATI ON HI HA EL PORXO, I PROVAR EL PARACAIGUDES.

    TROBAREM DIFERENT MATERIAL PER PODER-LOS CREAR.

    OBSERVAREM:
    • VOLA O NO?
    • BAIXA RÀPID O LENT?
    • QUÈ PASSA AMB EL PARACAIGUDES, SEGONS EL PES QUÈ HI POSEM?
    • SI EL TIRO DES DE MÉS AMUNT, QUÈ PASSA?
    • .... 
    ALTRES PREGUNTES QUE SORGEIXIN DELS INFANTS



    Fitxer: 1